4 concrete vragen om je les voor te bereiden
In de tip van vandaag deel ik 4 concrete vragen die je kunnen helpen bij het ontwerpen en voorbereiden van je les. Nieuwsgierig naar deze vier vragen? Lees dan snel verder!
Hoe zorg je ervoor dat je de effectieve leerstrategieën verwerkt in je les? Een vraag die ik regelmatig van docenten krijg. Vaak is de lesmethode leidend. Een gemiste kans, want ik denk dat als docenten zelf de regie nemen er kwalitatieve lessen zullen zijn.
Ik zeg niet dat het gemakkelijk is, maar vertrouw op en in jezelf. De lesmethode is niet leidend. Het is een middel om alle leerdoelen te behandelen. Durf de lesmethode los te laten en te vertrouwen op jezelf.
4 concrete vragen om je les goed voor te bereiden
Een les kan je voorbereiden door antwoord te geven op de volgende vragen:
- Wat weten ze al?
- Wat wil ik ze leren?
- Hoe leer ik ze dat?
- Hoe weet ik dat ze leren?
Waarom zijn deze vier vragen belangrijk?
Als jij deze vier vragen beantwoord, heb je een goede les. Waarom? Je denkt na over de voorkennis, het lesdoel, de instructie en of leerlingen écht hebben geleerd. Hieronder geef ik een korte toelichting over de vier vragen.
1. Wat weten ze al?
Het is belangrijk om na te denken over de voorkennis. Wat weten mijn leerlingen al? Wat hebben we al behandeld. Door daar van tevoren over na te denken, kun jij tijdens de les relevante voorkennis activeren.
Waarom voorkennis activeren?
Voorkennis activeren is belangrijk, omdat we dan verbindingen kunnen maken met wat we al weten. Je kan het vergelijken met een kapstok. De nieuwe informatie kunnen we als het ware ophangen aan de kapstok. Hoe meer voorkennis er is geactiveerd, hoe gemakkelijker de leerlingen de nieuwe lesstof leren.
Tip: check je lesdoel en kies één begrip of woord. Vraag niet wat ze al weten van het lesdoel. Dit ga je in de les uitleggen. Je kan geen voorkennis activeren waarvan je niks weet. Dus vraag écht naar het bekende.
2. Wat wil ik ze leren?
Bij deze vraag, vraag jezelf af: Wat is het doel van de les? Het lesdoel is het fundament van een goede les. Door van tevoren na te denken over het lesdoel kan jij als docent gerichte keuzes maken. Wat ga ik wel behandelen? Wat ga ik niet behandelen? Welke voorbeelden wil ik inzetten? Welke vragen willen stellen?
Kortom: een goed lesdoel zorgt uiteindelijk voor een goede overdracht.
Kies per les één nieuw lesdoel. De lesmethode geeft regelmatig meer lesdoelen aan. Kijk kritisch naar deze doelen. Een lesdoel is alleen een lesdoel als het nieuwe stof is.
Een lesdoel is compact, concreet en controleerbaar. Eerder schreef ik al een andere tip over lesdoelen.
3. Hoe leer ik ze dat?
Dan de vierde vraag: Hoe leer ik ze dat? Bij deze vraag denk je na over je instructie. Hoe leg ik de leerlingen het lesdoel uit?
Hierin kunnen we onderscheid maken tussen procedurele kennis en feitenkennis.
Bij procedurele kennis kan je werken met stappenplannen en regels. Schrijf deze voor jezelf uit. Zodat je duidelijk hebt welke stappen/regels je naar de oplossing brengen. Dus hier geef je antwoord op de vraag: Hoe kom je tot de juiste oplossing?
Daarnaast heb je ook feitenkennis. Dit is lastiger, omdat je niet werkt met stappen, maar met heel veel informatie. Leerlingen moeten dan feiten en informatie onthouden. Om de leerlingen te helpen bij het onthouden van al die feiten en informatie, ga je de lesstof ordenen en breng je structuur aan. Ontwerp een kenniskaart of een schema.
4. Hoe weet ik dat ze leren?
De laatste vraag: Hoe weet ik dat ze leren? Deze vraag is ontzettend belangrijk, want jij wilt weten of je leerlingen écht aan het leren zijn. Je wilt niet wachten tot je het huiswerk controleert. Of nog erger: je wilt niet pas tijdens de toets merken dat je leerlingen de lesstof niet goed genoeg hebben begrepen.
Dus bedenk van tevoren checkvragen. Vragen waarmee je het begrip bij jouw leerlingen kan controleren. Lees deze tip als je meer wilt weten over checkvragen.
Succes met de voorbereiding van je les. Mocht je nog vragen hebben of wil je dat ik je lesvoorbereiding bekijk? Stuur me gerust een DM op Instagram of stuur een mailtje naar laura@tleerlab.nl.