4 stappen om te leren!
Sommige leerlingen leren hard. Besteden veel tijd en aandacht aan hun toetsen, maar halen toch niet heel goede cijfers. Hoe komt? Grote kans dat ze de verkeerde leerstrategieën inzetten, maar ook een aantal belangrijke stappen vergeten die nodig zijn als je gaat leren.
In deze tip leg ik je meer uit over die vier stappen. Vier stappen die jouw leerlingen gaan helpen bij het leren. Het is belangrijk dat je deze in de juiste volgorde zet. Doe je dat niet? Dan zullen je leerlingen ook niet goed leren. Nieuwsgierig naar de vier stappen? Lees dan snel verder!
Vier stappen om te leren!
Als we leerlingen willen leren, hebben we te maken met 4 stappen.
- Stap 1: binnenkomen
- Stap 2: begrijpen
- Stap 3: onthouden
- Stap 4: toepassen
Vooral deze laatste twee stappen worden vaak overgeslagen. Door leerlingen, maar ook docenten vergeten deze stappen regelmatig. Omdat ze denken dat leerlingen wel weten of begrijpen dat die twee stappen er ook bij horen.
Stap 1: Binnenkomen
Als je wilt dat leerlingen iets leren, is het belangrijk dat de lesstof binnenkomt. Best logisch toch? Zitten jouw leerlingen met muziek op in de les of wordt er veel gekletst, dan weet je zeker dat de informatie niet of onvoldoende binnenkomt!
Hoe zorg je ervoor dat de lesstof binnenkomt?
Zorg ervoor dat de leerlingen (en jij ook) bezig zijn met één taak tegelijk. Mobieltjes weg. Georganiseerde tafel. Dus laat leerlingen alleen spullen op tafel leggen die ook écht nodig zijn.
Stap 2: Begrijpen
Een logische tweede stap. het is belangrijk dat leerlingen de lesstof begrijpen. Daarin ben jij als docent super belangrijk. Hoe leg je uit? Wat leg je uit?
Deel met leerlingen de betekenis, het totaaloverzicht en de verbanden.
De betekenis
Leerlingen kunnen informatie uit hun hoofd leren, maar ze zullen jouw lesstof beter onthouden als ze het ook daadwerkelijk begrijpen.
Als leerlingen de betekenis begrijpen, hoeven ze het bijna niet meer uit hun hoofd te leren, want ze zien het zo voor zich.
Totaaloverzicht
Stel je voor: je ligt op de grond en met je neus 3 centimeter boven de grond en ziet verse, groene grassprietjes. Je kruipt wat verder en je merkt dat het gras wit wordt. Je snapt er niks van. Waar ben je? Doordat je zo dicht op de grond zit, weet je niet precies op welke plek je bent. Je ziet alleen de kleine details: groen gras en wit gras. Dan is het lastig om er een totaaloverzicht van te maken. Als je gaat staan, meer afstand neemt dan zie je direct dat het een voetbalveld is.
Met leren werkt het net zo. Als leerlingen alleen maar alle kleine details in hun hoofd stampen, dan wordt het een grote chaos in het brein. Deel altijd het totaaloverzicht van de lesstof. Wat gaan we allemaal leren en welk stukje leren we in deze les?
Ga pas later in op de details.
De verbanden
Dit is iets wat leerlingen ontzettend moeilijk vinden. Wat heeft de lesstof met elkaar te maken. Jij als docent moet leerlingen daarbij helpen! Wat heeft de lesstof met elkaar te maken? Hoe kan je ze verbinden?
Stap 3: onthouden
De derde stap. De lesstof is binnengekomen. De leerlingen begrijpen het. En dan moeten de leerlingen de lesstof onthouden.
Onthouden en begrijpen zijn twee heel verschillende dingen.
Om leerlingen te helpen bij het onthouden deel ik drie pijlers met je.
Pijler 1: Structuur
Structuur helpt bij het begrijpen van de lesstof, maar dus ook bij het onthouden van je lesstof. Ga op zoek naar de betekenis, het totaaloverzicht en de verbanden.
Pijler 2: Afbeeldingen
Zet zoveel mogelijk afbeeldingen in tijdens je instructie. Je kent de uitspraak “een plaatje zegt meer dan 1000 woorden” vast wel. Maar doe je er ook wat mee als je aan het lesgeven bent? Bedenk plaatjes bij je lesstof of laat leerlingen afbeeldingen bij de stof bedenken. Daardoor zullen ze de lesstof beter onthouden.
Pijler 3: Uitzonderingen
Het is bewezen dat je uitzonderingen beter kan onthouden. Dus ben je aan het leren? Lukt het je niet om iets te onthouden? Bedenk wat er gek, uitzonderlijk of vreemds aan is. Dat zorgt ervoor dat je het beter kan onthouden!
Stap 4: Toepassen
De laatste stap. Engelse zeggen: ‘The proof of the pudding is in the eating’. Die Engelsen hebben helemaal gelijk. Heel leuk een taart maken en bakken, maar je weet pas of de taart gelukt is als je hem hebt geproefd. Dat werkt ook zo als leerlingen aan het leren zijn voor een toets. Het heeft helemaal geen zin als ze allemaal feiten uit het boek hebben onthouden, maar de stof niet kunnen toepassen.
Veel leerlingen zeggen: ik weet zeker dat ik alles snap. Ik ben echt goed voorbereid voor de toets. En toch halen sommigen slechte cijfers. Hoe kan dat? Deze leerlingen zijn de laatste stap vergeten. Zet je de laatste stap niet, dan zal je het ook niet goed genoeg kennen.
Deel oefentoetsen met je leerlingen. Zo kunnen ze deze laatste stap ook thuis doen. Je zou natuurlijk ook opdrachten uit het hoofdstuk op kunnen geven om nogmaals te oefenen. Het is belangrijk om deze opdrachten ook echt op te geven en uit te leggen waarom je dat doet.
Als leerlingen thuis aan het leren zijn en besluiten te oefenen, is het wel fijn om te weten met welke opdrachten ze kunnen oefenen.