5 concrete tips om effectief les te geven!
In de afgelopen jaren heb ik meerdere scholen begeleid op het gebied van leren leren. Als je leerlingen wilt leren leren, kan je een flinke slag slaan in je lessen én in de aanpak (vaardigheden) van leren.
Als ik scholen begeleid, ga ik vaak ook de klas in om de lessen te bekijken. Jij als docent kan onwijs veel doen en aanpassen in je lessen om de leerlingen te helpen bij het leren. Jij kan ervoor zorgen dat de lesstof in het langetermijngeheugen opgeslagen wordt.
Tijdens de lesbezoeken die ik afgelopen jaren heb gedaan, zijn er een aantal dingen die altijd naar voren komen. Deze elementen deel ik in de nagesprekken met de docenten, maar ik wil ze ook graag met je delen in deze tip!
Tip 1: herhalen
Herhalen is onwijs belangrijk. Het zorgt ervoor dat de lesstof in het langetermijngeheugen van de leerling komt en de verbindingen tussen de hersencellen sterker wordt. Zo kunnen ze de stof gemakkelijker onthouden, maar ook weer ophalen.
Hoe kan je dat doen in je les?
Ik deel altijd praktische en makkelijke tips om te leren. De tip die veel docenten integreren in hun les zijn de drie herhaalvragen. Begin elke les met drie vragen over de lesstof van vorige les, vorige week en vorige maand.
Op deze manier ben je elke les aan het herhalen. Ook de stof die al eerder in het schooljaar is behandeld.
Tip 2: Duidelijk lesdoel
Een duidelijk lesdoel is het fundament van je les. Regelmatig zie ik nog vage en lange lesdoelen. Denk bij de voorbereiding van je les goed na: Wat wil ik de leerlingen in deze leren?
Deel het lesdoel in je les met de leerlingen, zodat ook leerlingen duidelijk hebben wat ze gaan leren. Als leerlingen geen idee hebben wat ze gaan leren, er is geen doel, dan wordt scoren lastig.
Tip 3: Relevante voorkennis activeren
Voorkennis is de bouwsteen als we leerlingen iets willen leren, lesstof moet aansluiten bij wat ze al weten. Dus wat weten de leerlingen al? Kijk naar je lesdoel en haal daar een woord of begrip uit; op die manier activeer je de voorkennis.
Vraag niet wat de leerlingen over het lesdoel weten. Dan ben je niet de voorkennis aan het activeren, maar dan vraag je naar talent. In deze tip deel ik hoe je de voorkennis van alle leerlingen kan activeren.
Tip 4: Voorbeelden
De instructie van je les. Tijdens de instructie ga je het lesdoel uitleggen. Maar hoe ga je het lesdoel uitleggen? Welke voorbeelden gebruik je?
Tijdens de lesbezoeken die ik doe, zie ik vaak dat docenten voorbeelden kiezen uit de lesmethode of het werkboek van de leerlingen. Maar dat is zonde. Zorg voor andere voorbeelden dan de voorbeelden uit het werkboek van de leerlingen. Zo kunnen de leerlingen deze voorbeelden nog écht gebruiken om zelf te maken, zodat het doel goed geoefend en ingeslepen kan worden.
Zelf voorbeelden bedenken, hoeft niet moeilijk te zijn en veel tijd te kosten. Kijk naar de sommen/opdrachten in het boek en verander een aantal cijfers en/of woorden en klaar ben je!
Tip 5: Werk met een stappenplan!
Welke stappen moeten de leerlingen zetten om tot een oplossing te komen? Beschrijf de stappen duidelijk en helder, zodat je precies weet hoe je het lesdoel gaat uitleggen aan de leerlingen. Durf ook hier weer de stappen/uitleg van de lesmethode los te laten.
Bekijk de lesmethode kritisch en kijk welke stappen nodig zijn om tot de oplossing te komen. Laat leerlingen de stappen overnemen in hun schrift. Laat ze het ook écht opschrijven. Zo kunnen ze de stappen erbij pakken als ze zelfstandig aan de slag gaan met de opdrachten!
Ik hoop dat je wat hebt gehad aan deze tips en dat je je les zo effectiever en beter kan maken om je leerlingen te helpen bij het leren leren.
Wil je meer leren over effectief leren en plannen? In de online training voor docenten zitten onwijs veel tips en werkvormen om je leerlingen te helpen!