Plannen is voor veel leerlingen een uitdaging. Leerlingen zijn ervan overtuigd dat ze geen planning nodig hebben, want het zit wel in hun hoofd. Of leerlingen denken dat Magisuter of SOM hun planning is.
Ik hoor het de leerlingen al zeggen: “Plannen? Nee, dat is echt niet nodig! Ik heb Magister toch? Daar staat toch precies in wat ik moet doen!”
Waarschijnlijk heel herkenbaar voor jou. Maar ik merk iedere keer weer, als leerlingen WEL plannen, wat het ze oplevert. Leerlingen die we vanuit ’t Leerlab hebben begeleid zeggen dat ze:
- Meer overzicht hebben!
- Minder last van een vol hoofd!
- Minder stress!
- Veel duidelijker beeld van wat er moet gebeuren!
- Minder uitstellen!
Ja, dat plannen heeft dus echt voordelen.
Pubers kunnen niet plannen!
Onze leerlingen kunnen niet plannen! Hun brein is daar nog niet klaar voor! Veel docenten denken dat leerlingen niet kunnen plannen. Maar ik denk dat leerlingen wel kunnen plannen. Ik weet alleen dat het een grote uitdaging is.
Goede begeleiding!
Wil jij dat je je leerlingen gaan plannen? Dan ben jij onwijs belangrijk! Door goede instructie en begeleiding kunnen we leerlingen leren plannen. De hersenen worden geactiveerd en gaan zich ontwikkelen. We moeten het alleen wel LEREN!
Planning ook echt uitvoeren!
Hoe zorg je ervoor dat jouw leerlingen die planning écht uitvoeren? In deze tip 8 concrete tips die jou en jouw leerlingen verder gaan helpen!
- Tip 1: Specifiek en concreet
Een planning maken dat kan iedereen wel. Maar een goede planning maken is een ander verhaal. Ik zie veel te vaak een planning voorbijkomen die helemaal niet duidelijk is. Er staat bijvoorbeeld in BIO leren. Maar wat ga je voor BIO leren? Hoe ga je voor BIO leren?Het is dus belangrijk dat de planning specifiek en concreet is, zodat leerlingen precies weten wat ze gaan doen. Als check om te controleren of de planning specifiek en concreet is, zeg ik altijd tegen leerlingen: Iemand anders moet met jouw planning precies weten wat hij/zij moet doen. Dan ben je specifiek en concreet. - Tip 2: Vaste plandag!
Plannen heeft alles te maken met een gedragsverandering. Je gaat plannen. Grote kans dat jouw leerlingen dat hiervoor niet of nauwelijks deden. Door te werken met een vaste plandag heb je structuur, maar daarnaast helpt het ook een ritueel te maken van het beginnen. Als je je weekplanning elke keer op een vaste manier doet, wordt het beginnen makkelijker. Dan gaat het automatisch. - Tip 3: Bepaal de volgorde
Door van tevoren na te denken over de volgorde, weet je precies wat je wanneer gaat doen. De leerling hoeft daardoor niet meer na te denken over wat er allemaal gaat komen. Dit zorgt voor meer rust in je hoofd en dus ook voor meer concentratie tijdens het huiswerk maken en leren. - Tip 4: Tijd bijhouden
Leerlingen geven in gesprek vaak aan dat het maken van een planning lukt, maar het uitvoeren een grote uitdaging is. Vaak heeft dat alles te maken met het inschatten hoe lang je met iets bezig bent. Leerlingen zijn regelmatig veel te positief en denken dat ze wiskunde wel even in kwartier klaar hebben. Uiteindelijk zijn ze veel langer bezig en dan klopt de hele planning niet meer.Als leerlingen de tijd bijhouden, krijgen ze meer inzicht in hoe lang ze met iets bezig zijn. Daardoor kunnen ze een steeds betere en realistische planning maken. - Tip 5: Zo klein mogelijk!
Laat leerlingen in hun planning zo klein mogelijke stappen opschrijven. Wanneer de actie of taak veel te groot is, gaan leerlingen vaak uitstellen. Kleine acties, stappen of doelen zijn prima. Daar kunnen ze gemakkelijk aan beginnen.Als leerlingen bij ons in de begeleiding komen, horen we vaak dat leerlingen veel uitstellen. Ouders denken soms dat hun zoon of dochter lui is. Vaak is dit niet het geval en heeft het onder andere te maken met dat de actie te groot is en dat de leerling geen idee heeft waar hij/zij moet beginnen. Dus naast dat de planning concreet en specifiek moet zijn, is het ook belangrijk om kleine acties op te schrijven. - Tip 6: Verdubbelaar!
Dit is echt mijn favoriete tip. Ik zet hem ook vaak in bij mijn vriend. (Dit gaat hij niet leuk vinden..). Tijdens het leren overschatten leerlingen zichzelf heel vaak, maar ook bij het maken van een planning komt dat vaak voor. Door de tijd bij te houden, krijgen leerlingen inzicht in hoe veel tijd ze daadwerkelijk kwijt zijn, maar in het begin weten ze dat nog niet.Zet dan de verdubbelaar in. Dus denkt een leerling dat hij 15 minuten bezig is met wiskunde, maar er 30 minuten van. Denken jouw leerlingen dat ze in 10 minuten de Franse woordjes kunnen leren? Zet de verdubbelaar in! Maak er in de planning 20 minuten van. Succes gegarandeerd! - Tip 7: 5 minuten regel
Merk je dat een leerling het lastig vindt om te beginnen, bespreek de 5 minuten regel. Deze regel is heel simpel, maar ik beloof je: hij werkt als een tierelier! Sommige leerlingen vinden het zo onwijs lastig om te beginnen. Dat uitstelgedrag kan heel veel oorzaken hebben. Uiteraard is het goed om eerst onderzoek te doen naar dat uitstelgedrag, maar een praktische tip waar je direct wat aan hebt (en je leerling ook), is de 5 minuten regel.Spreek met de leerling af dat hij/zij maar 5 minuten hoeft te werken. Wil het daarna niet? Dan mag hij/zij er mee stoppen. In praktijk blijkt vaak dat als je 5 minuten bent begonnen, het daarna gemakkelijker is om te blijven werken! - Tip 8: Aftekenen
De laatste tip: aftekenen! Dit vind ik zelf ook heerlijk om te doen op mijn planning of actielijstje. Teken af wat je klaar hebt. Ik laat leerlingen altijd kiezen: wil je markeren, wil je doorstrepen of krassen. Het aftekenen geeft een goed en trots gevoel. Hetzelfde gevoel als leerlingen in een game een volgend level hebben gehaald. Er wordt een geluksstofje in je hersenen aangemaakt.Het aftekenen is dus een kleine beloning en werkt enorm motiverend!
Zo, dit waren de 8 tips. Hopelijk krijg je met deze tips, de leerlingen in beweging en gaan ze de planning ook écht uitvoeren!