Actief leren helpt jouw leerlingen leren!
Als we leren als gemakkelijk ervaren, denken leerlingen sneller dat ze er ook goed in zijn. Ik hoor vaak van docenten en ouders dat leerlingen aangeven dat ze echt denken/zeggen dat ze goed geleerd hebben voor een toets. Maar toch worden er matige cijfers gehaald of zelfs onvoldoendes.
Wat gebeurt er als leren makkelijk voelt?
Soms ervaren leerlingen leren als makkelijk, waardoor ze denken iets te begrijpen of te kunnen onthouden, terwijl dit eigenlijk niet zo is. We houden onszelf op dat moment voor de gek. We overschatten onszelf.
Dit is wat ook veel in de praktijk zie. Leerlingen denken dat ze goed hebben geleerd, maar halen toch slechte cijfers en snappen er niks van.
Niet alleen ik zie dat veel gebeuren, ook van scholen krijg ik veel van dit soort verhalen te horen. Afgelopen week had ik een overleg op school en sprak ik een begeleider. Deze begeleider vertelde mij het verhaal over een van hun leerlingen. Deze leerling zat in het laatste schooljaar en moest dus examen doen. Na het maken van de examens was hij er zeker van dat hij zijn diploma zou halen.
Gezakt
Maar helaas was dat niet het geval. School moest hem deze leerling bellen en vertellen dat hij was gezakt. Deze jongen begreep er niks van. Hij was er heilig van overtuigd dat hij zijn examens zou halen. Hoe kan het nou? Wat had hij verkeerd gedaan?
De begeleider ging samen met deze leerling op onderzoek uit. Hoe had hij geleerd van zijn examens? Welke leerstrategieën had hij ingezet en wat zou hij de volgende keer anders kunnen doen?
Al snel kwam naar voren dat deze jongen lezen als leerstrategie had ingezet. Hij ervaarde het leren als gemakkelijk en dacht dat hij de lesstof dus goed onder de knie had.
Wanneer ervaren leerlingen leren als makkelijk?
Leerlingen ervaren leren als gemakkelijk als ze bijvoorbeeld de tekst lezen, maar bijvoorbeeld ook als ze op het allerlaatste moment leren. Doordat ze de feiten steeds herhalen, lijkt het makkelijk te worden en voelt het als ze er beter in zijn geworden. Helaas is de informatie oppervlakkig opgeslagen en zal ook snel uit het geheugen verdwijnen.
Stop met lezen als je echt wilt leren!
Als je wilt dat jouw leerlingen echt leren voor hun toets of examen, laat ze actief leren. Leer leerlingen dat ze moeten nadenken over de lesstof. Door actief bezig te gaan met de lesstof zorg je ervoor dat er een sterke verbinding tussen de hersencellen ontstaat en de lesstof goed opgeslagen wordt in het lange termijn geheugen.
Help leerlingen op weg
Het is van belang dat we leerlingen duidelijk blijven maken waarom actief leren zo belangrijk is. We kunnen het in onze lessen zeggen en dat blijf herhalen, maar ik denk dat het nog mooier is als we leerlingen laten ervaren dat actief leren werkt. Help leerlingen daarbij. Laat leerlingen in de les woordkaartjes maken of kernwoorden opschrijven. Maak een oefentoets voor je leerlingen. Er zijn zoveel mogelijkheden om leerlingen op weg te helpen en ze stimuleren en motiveren om actief te leren.
Ik ben benieuwd wat jij na het lezen van deze tip gaat doen in je les. Hoe ga jij je leerlingen begeleiden bij het actief leren?
Laat het weten in een reactie, of deel jouw ideeën op sociale media, zodat we van en met elkaar kunnen leren en alle leerlingen helpen om op de goede manier te leren!