Actieve, betrokken en gemotiveerde leerlingen? Gebruik Buurman en Buurman!
Buurman en Buurman, wie kent ze niet? De twee onhandige, maar vindingrijke klussers. Ik vind ze helemaal te gek. Omdat ik ze zo leuk vind, heb ik ze omgetoverd tot een techniek die jij in kan zetten in je lessen. Buurman en Buurman zorgt ervoor dat jouw leerlingen actief, betrokken en gemotiveerd zijn. Nieuwsgierig hoe deze lestechniek werkt? Lees dan snel verder!
Buurman en Buurman!
Toen ik zelf voor de klas stond, gebruikte ik Buurman en Buurman continu. Op deze manier waren mijn leerlingen steeds actief en betrokken. Het is heel simpel, maar het werkt als een malle. Als ik wilde dat de leerlingen gingen overleggen riep ik: Buurman en Buurman. Dan wisten alle leerlingen precies wat ze moesten doen.
Waarom Buurman en Buurman?
Tijdens je instructie stel je leerlingen constant controle vragen. Vragen om te kijken of ze de lesstof goed hebben begrepen. Ik noem deze vragen checkvragen. Je bent voortdurend aan het checken: volgen de leerlingen me nog? Is het te moeilijk? Is het te makkelijk?
We weten: leerlingen haken af als de lesstof te gemakkelijk of te moeilijk is. Daarom is het aan jou de taak dat continu in je les te controleren. Doordat jij dit blijft controleren, zijn leerlingen actief en betrokken.
Belangrijk is dat alle leerlingen altijd antwoord moeten kunnen geven op de checkvragen. Dat kan op heel veel verschillende manieren. Je kan alle leerlingen antwoorden laten opschrijven, maar je kan ze ook laten overleggen met hun buurman.
Hoe werkt Buurman en Buurman?
Jij stelt een checkvraag en leerlingen overleggen met hun buurman. Op deze manier moeten leerlingen hun antwoord actief verwoorden en dat zorgt ervoor dat ze de lesstof beter onthouden.
Leerlingen worden op deze manier allemaal geactiveerd, zijn samen aan het leren en verwoorden de oplossingsprocedure. Daarbij is het belangrijk dat beide leerlingen antwoord geven. Dat kan je oplossen door elk tweetal een buurman 1 en een buurman 2 te geven.
Laat eerst buurman 1 antwoord geven en daarna buurman 2. Zo zijn altijd alle leerlingen aan het woord. De sterke leerlingen, maar ook de zwakke leerlingen.
Waarom overleggen in tweetallen effectiever is?
Het is veel effectiever om leerlingen te laten overleggen in tweetallen. Als leerlingen in een groepje van 3 of 4 gaan overleggen is er een grote kans dat ‘social loafing’ toeneemt. Daarbij zal de sterke leerling initiatiefnemer zijn en zijn de zwakkere leerlingen minder lang aan het woord. Dat is zonde!
Wanneer zijn leerlingen klaar met overleggen?
Je wilt leerlingen genoeg tijd geven om hun antwoord te formuleren. Hoe weet je dat ze klaar zijn met overleggen? Eigenlijk kan je dat heel gemakkelijk merken. Het geluidsniveau krijgt een dip en dan weet jij als docent: Oké, nu moet ik weer!
In mijn klas riep ik dan altijd: Koppen uit elkaar. Leerlingen weten dan: overleg tijd is klaar en ik moet weer opletten/luisteren, want we gaan verder.
Inmiddels sta ik niet meer voor de klas, maar zet ik Buurman en Buurman ook regelmatig in bij trainingen en workshops. Docenten zijn vaak heel enthousiast en voelen en ervaren wat het met ze doet. Daardoor gaan ze vaak zelf na een workshop ook aan de slag met Buurman en Buurman!
Ik ben benieuwd, ga jij werken met Buurman en Buurman? A je to!