Actieve leerstrategie: Cornell Methode
Ik blijf het maar herhalen: maar actief leren is zo ontzettend belangrijk. Jouw leerlingen moeten echt nadenken over de stof. Dan pas wordt het brein aan het werk gezet en zullen jouw leerlingen écht gaan leren, maar zullen ze jouw lesstof ook beter onthouden.
In de tip van vandaag deel ik weer een actieve leerstrategie: Cornell Methode.
Wat is de Cornell Methode?
De Cornell Methode is een actieve leerstrategie waarbij leerlingen het belangrijkste uit jouw instructie, een video of het lesboek halen. De Cornell Methode is een samenvatting. Een manier van samenvatten die WEL werkt! Het helpt jouw leerlingen bij het leren.
Waarom werkt de Cornell Methode?
Laura, jij zegt toch altijd dat samenvatten niet werkt? Dat klopt! Maar deze Cornell Methode is anders en werkt wel. Waarom? Leerlingen moeten écht nadenken over de lesstof. Dat zorgt ervoor dat ze de lesstof in het langetermijngeheugen komt en ze het dus beter kunnen onthouden.
Gewone samenvatting VS. Cornell Methode
Als leerlingen een ‘gewone’ samenvatting maken, kost dat vaak heel veel tijd. Ze schrijven stukjes tekst over uit het boek of ze schrijven het hele hoofdstuk over. Leerlingen hebben vaak het gevoel dat ze goed bezig zijn, maar helaas is dat niet het geval. Onderzoeken over leren zijn duidelijk: overschrijven is geen goede manier om te leren. Leerlingen zijn op deze manier niet actief aan het nadenken over de lesstof. Daardoor zal het lang(er) duren voordat de lesstof goed is opgeslagen.
Bij de Cornell Methode maken leerlingen overzichtelijk aantekeningen. Daarnaast moeten ze actief informatie uit het geheugen ophalen, waardoor de verbindingen tussen de neuronen (hersencellen) sterker wordt. Daarnaast is deze manier van samenvatten makkelijk na te lezen en het is mooie manier om jezelf te overhoren.
Stappenplan Cornell Methode
Wat heb je nodig?
Deze methode leert hoe je overzichtelijk aantekeningen kan maken. Leerlingen kunnen hiervoor het best hun schrift gebruiken. Verder heb je een liniaal, stift en een pen nodig. Je kan ook een kant en klaar werkblad gebruiken.
- Stap 1: Verdeel een vel A4 papier in vier vakken.
- Stap 2: Vak 1, het bovenste vak, zet je het onderwerp neer. Dit kan het onderwerp zijn van jouw instructie, maar bijvoorbeeld ook van een video of een stuk tekst uit het lesboek.
- Stap 3: Tijdens de les, tijdens het lezen of tijdens het kijken van een video, maken leerlingen notities in het rechter vak.
Je vraagt je vast af: wat voor notities zet je dan in dat vak? Dat kunnen natuurlijk allerlei verschillende notities zijn, dat is natuurlijk afhankelijk van het vak dat je geeft, maar hier een aantal voorbeelden: belangrijke punten, omschrijvingen, tekeningetjes, afkortingen en stappenplannen.
- Stap 4: Is de instructie klaar? Is de video afgelopen of hebben de leerlingen de tekst gelezen? Laat ze dan in het linker vak de kernwoorden opschrijven. Laat leerlingen dit uit hun hoofd doen. Belangrijk is dat je deze stap nog wel in de les doet. Als leerlingen dit pas thuis moeten doen, is er een grote kans dat ze toch weer een groot gedeelte van de lesstof zijn vergeten.
Kernwoorden zoals: sleutelwoorden, begrippen, namen (van dieren, mensen, etc), gebeurtenissen, belangrijke data en formules.
- Stap 5: Tot slot maken de leerlingen een korte samenvatting. Deze schrijven ze in het onderste vak. Dit doen de leerlingen na de les. Het liefst wel binnen 24 uur. Anders zijn de leerlingen te veel vergeten. Wat is dan een goede samenvatting? Vraag de leerling: “Wat zou je iemand vertellen om dit onderwerp duidelijk te maken?”. Laat leerlingen hier ook weer gebruik maken van kernwoorden. Heb je leerlingen die in dit vak nog veel te veel opschrijven, geef dan een maximaal aantal woorden mee. Dit daagt leerlingen uit om echt na te denken over het allerbelangrijkste van de lesstof
Extra tips
Hier nog een paar extra tips, die jouw leerlingen kunnen gebruiken bij de Cornell Methode.
1
Laat ruimte tussen de zinnen: zodat je ogen meer rust hebben. Zo blijft je Cornell samenvatting overzichtelijker.
2
Gebruik afkortingen. Als je afkortingen gebruikt, moet je natuurlijk wel weten wat ze betekenen.
3
Vouw het vak met de notities naar achter, zo kunnen leerlingen zichzelf overhoren met behulp van de kernwoorden
Uitdaging!
Ik wil je uitdaging om dit samen met je klas te gaan doen! Het is niet zo dat je deze tip even aan je leerlingen kan laten lezen en dat jouw leerlingen dan ‘zomaar’ aan de slag kunnen met de Cornell Methode. Jij als docent bent onwijs belangrijk. Je bent een rolmodel.
Ga samen met de leerlingen aan de slag met deze actieve leerstrategie. Hoe meer kennis en ervaring jouw leerlingen hebben over leren leren, hoe gemakkelijker het gaat. Integreer de Cornell Methode in je les. Laat zien hoe de leerstrategie werkt en leg het stappenplan uit.
Doe dit vaker dan één keer. Leren leren is voor veel leerlingen onduidelijk, dus dat moeten we ze leren.
Ik ben benieuwd. Ga jij aan de slag met deze actieve leerstrategie? Ga jij samen met je leerlingen leren leren? Fantastisch!