Actieve leerstrategie: Free Recall
Ik blijf het maar herhalen: maar actief leren is zo ontzettend belangrijk. Jouw leerlingen moeten echt nadenken over de stof. Dan pas wordt het brein aan het werk gezet en zullen jouw leerlingen écht gaan leren, maar zullen ze jouw lesstof ook beter onthouden.
In de tip van vandaag deel ik weer een actieve leerstrategie: Free Recall
Onderzoek
Voordat ik meer vertel over de actieve leerstrategie van deze tip, wil ik je eerst wat meer informatie geven over onderzoek dat is gegaan. Uit dat onderzoek komt naar voren dat het belangrijk is dat leerlingen vergeten als we ze iets willen leren.
Retrieval Practice
Het actief ophalen van informatie uit je geheugen. Eigenlijk graaf je in je geheugen naar het antwoord. Je stelt je leerlingen een vraag en ze proberen het antwoord uit het langetermijngeheugen op te halen. Hoe vaker je dit doet, hoe sterker het geheugen wordt. En hoe gemakkelijker de leerlingen die zullen kunnen oproepen.
Onderzoek naar leren
Uiteraard is hier ook onderzoek naar de gedaan. Liza en Rick lezen een tekst van Biologie. Achteraf moeten ze vragen beantwoorden over deze tekst. Liza mag de tekst vier keer lezen. Rick mag de tekst maar één keer lezen. Rick krijgt achter drie keer de kans om op een leeg blad alles op te schrijven wat hij zich nog herinnert over de tekst.
Daarna krijgen ze 2 toetsen.
Toets 1
De eerste toets is na 5 minuten. Wie denk je dat de toets het beste heeft gemaakt? Inderdaad Liza. Dat is best logisch. Zij mocht de tekst vier keer lezen, dus bij haar zit de lesstof nog in het werkgeheugen.
Toets 2
De tweede toets maken Liza en Rick een week later. Bij deze tweede toets zien we wat anders. De tweede toets maakt Rick beter. Ook al mocht hij de tekst maar één keer lezen. Het feit dat hij drie de kans kreeg om alles op te schrijven wat hij zich herinnerde, bleek dus op de lange termijn heel veel effect te hebben.
Free Recall?
Bij de actieve leerstrategie Free Recall moeten leerlingen ook graven in hun geheugen. Het werkt heel simpel. Geef leerlingen een leeg blad papier waar ze alles op mogen schrijven wat ze nog weten over een bepaald onderwerp of hoofdstuk.
Belangrijk is wel dat er enige tijd tussen het aanbieden van de lesstof en het oproepen ervan zit. Zodat het vergeetproces in werking kan treden.
Maak voor jezelf een planning. Wanneer ga ik de lesstof behandelen en wanneer laat ik de leerlingen aan de hand van een Free Recall de informatie ophalen? Laat de leerlingen dat minimaal 3x doen.
Stappenplan Free Recall
Stap 1: biedt de lesstof aan.
Stap 2: wacht een bepaald eperiode, zodat het vergeetproces in werking kan treden.
Stap 3: geef leerlingen een leeg blad en laat ze alles opschrijven wat ze nog weten!
Stap 4: bespreek (klassikaal of in tweetallen) wat de leerlingen hebben opgeschreven en laat waar mogelijkj aanvullen.
Stap 5: herhaal stap 2 tot en met stap 4 nog twee keer!
Voordeel van Free Recall
Voordeel van deze manier van leren is dat leerlingen beter zich krijgen op welke onderdelen ze al goed beheersen, maar ook welke onderdelen ze nog moeten herhalen. Klinkt simpel, en dat is het ook! En toch maken leerlingen er maar weinig gebruik van. Of pas veel te laat. Super jammer!
Uitdaging
En daar kan jij wat aan doen! Zet deze actieve leerstrategie in tijdens je lessen. Oefenen samen met je leerlingen. Doe voor, bespreek en geef je leerlingen feedback. Mocht je nog vragen hebben over deze actieve leerstrategie? Laat het me dan weten!
Heel veel succes met proberen!
P.s. Wil jij aan de slag met leren leren? Dat kan! In september start het driemaandentraject. Interesse? Stuur een mailtje naar laura@tleerlab.nl en ik hou je als eerste op de hoogte als de inschrijving start.
P.s. Heb jij de podcast van ‘t Leerlab al geluisterd? In deze podcast geef ik heel veel praktische tips, werkvormen en informatie over leren leren!