Actieve leerstrategie: Leren met woordkaartjes
Leren is een vaardigheid die we leerlingen moeten aanleren. Daarbij is het belangrijk dat leerlingen actief nadenken en graven in hun geheugen. In de tip van vandaag leg ik uit hoe leerlingen actief kunnen leren met woordkaartjes.
Hoe kan je leerlingen nou écht helpen bij het leren? Dat is een vraag die ik geregeld krijg van docenten. Heel veel docenten willen hun leerlingen wel helpen bij het leren, maar weten vaak niet waar ze moeten beginnen.
Woordkaartjes zijn een makkelijke en simpele manier om actief te leren. Daar begint het: actief leren. Leerlingen moeten echt nadenken over de stof. Dan pas wordt het brein aan het werk gezet en zullen jouw leerlingen écht leren en onthouden.
Wat zijn woordkaartjes?
Woordkaartjes worden ook wel flashcards genoemd. De woordkaartjes kan je op heel veel manieren inzetten. Je kan woordkaartjes kopen (hyperlink naar onze flashcards), maar je ook zelf kaartjes maken met de leerlingen.
Met woordkaartjes kunnen leerlingen zichzelf overhoren. Ze zien een woord, begrip of vraag, het brein moet hard nadenken en daardoor zullen de verbindingen tussen de hersencellen sterker worden.
Hoe zet je woordkaartjes in?
Woordkaartjes kan je bij bijna alle vakken inzetten om te leren. Vaak worden flashcards ingezet bij het leren van een taal. Maar er zijn nog veel meer verschillende manieren.
Hieronder vind je een aantal ideeën.
Lappen tekst leren
Leerlingen kunnen vakken met lappen tekst leren met woordkaartjes. Hoe? Heel simpel. Begin bij de inhoudsopgave van het blok of van het hoofdstuk. Kijk naar de titels en tussenkopjes. Vraag aan de leerlingen welke vragen er in ze op komen bij het zien van de titels en tussenkopjes. Laat leerlingen deze vragen opschrijven aan de ene kant van het woordkaartje. Vinden leerlingen het lastig om vragen te bedenken? Deel dan een aantal vragen die jij hebt bedacht bij het zien van de inhoudsopgave.
De meeste lesmethodes delen ook lesdoelen of leerdoelen. Van deze doelen, kunnen leerlingen ook vragen maken.
Laat leerlingen de antwoorden opzoeken in het desbetreffende hoofdstuk of blok. Laat ze de antwoorden op de andere kant van het woordkaartje schrijven. Op deze simpele, maar fijne manier kunnen leerlingen makkelijker lappen tekst leren.
Begrippen leren
Woordkaartjes kan je ook inzetten bij het leren van begrippen. Het belangrijkste hierbij is dat de leerlingen de uitleg van het begrip wel in eigen woorden hebben opgeschreven. Ik zie nu nog te vaak dat leerlingen de betekenis van het begrip klakkeloos overschrijven uit het boek. Vaak heb ze dan geen idee wat het begrip precies betekent, dus zullen ze de stof ook niet kunnen toepassen.
Laat leerlingen een eigen voorbeeld bedenken bij een begrip of laat ze een klein en simpel tekeningetje maken. Zo zullen ze de lesstof ook beter onthouden.
Formules
Naast woordjes, lappen tekst en begrippen, zijn woordkaartjes ook goed in te zetten voor formules van bijvoorbeeld wiskunde, scheikunde of natuurkunde. Leerlingen moeten begrijpen uit hun hoofd kennen en door te werken en leren met woordkaartjes, zullen ze het goed opslaan. Schrijf de naam van de formule op de ene kant van het kaartje en de formule op de achterkant.
Werken met woordkaartjes in de klas?
Wil jij dat leerlingen gaan leren met woordkaartjes? Dan ben jij eerst aan zet. Integreer deze vorm van leren in je les.
Leer leerlingen hoe ze de woordkaartjes kunnen inzetten, leer je leerlingen hoe ze goede vragen kunnen bedenken. Leg het uit, doe het voor en ga daarna samen aan de slag. Gooi ze niet zomaar in het diepe.
Hoe meer kennis en ervaring jouw leerlingen hebben over leren leren, hoe gemakkelijk het gaat. Integreer leren leren dus in je lessen. Doe dit vaker dan één keer of hap snap. Maak er iets structureels van.
Ik ben benieuwd, ga jij samen met je leerlingen aan de slag met deze actieve manier van leren?