Actieve leerstrategie: woordkaartjes!
Ik blijf het maar herhalen: maar actief leren is zo ontzettend belangrijk. Jouw leerlingen moeten echt nadenken over de stof. Dan pas wordt het brein aan het werk gezet en zullen jouw leerlingen écht gaan leren, maar zullen ze jouw lesstof ook beter onthouden.
In de tip van vandaag deel ik weer een actieve leerstrategie: woordkaartjes!
Wat zijn woordkaartjes?
Woordkaartjes, ook wel flashcards genoemd, kan je op heel veel verschillende manieren inzetten bij het leren. Het is eigenlijk heel simpel: het zijn kaartjes. De leerlingen kunnen ze zelf maken, maar je kan ze ook aanschaffen (toevallig ook bij ’t Leerlab).
Met de woordkaartjes kunnen leerlingen zichzelf toetsen. Een actieve manier van leren, waardoor de lesstof goed opgeslagen wordt!
Effectief leren
Als leerlingen thuis leren, zijn ze vaak bezig om de lesstof in hun hoofd te prenten door bijvoorbeeld te herlezen, stampen en overschrijven. Maar het is belangrijk dat ze oefenen hoe ze ervoor kunnen zorgen dat lesstof uit hun hoofd gaat en ze vergeten.
Jezelf toetsen
Dat kunnen leerlingen doen door zichzelf te toetsen. Op de ene kant van het kaartje zet de leerling bijvoorbeeld een begrip en aan de andere kant de uitleg van het begrip in eigen woorden. Op die manier kunnen zichzelf gemakkelijk toetsen.
Groot voordeel is dat de leerlingen op deze manier goed inzicht krijgen in welke leerstof ze al kennen en welke ze nog extra moeten oefenen en herhalen. Klinkt simpel he? Dat is het ook!
Hoe kan je de woordkaartjes inzetten?
Woordkaartjes kan je op een heleboel verschillende manieren inzetten. Vaak worden flashcards ingezet bij het leren van een taal. Maar er zijn nog veel meer verschillende manieren. Hieronder een aantal ideeën!
Lappen tekst
Ja ook lappen tekst kan je leren met woordkaartjes. Hoe? Heel simpel. Je begint bij het de inhoudsopgave van het hoofdstuk. Kijk naar de titels. Welke vragen komen er in je op? Schrijf deze vragen aan de ene kant van het woordkaartje. Ga in het hoofdstuk op zoek naar de antwoorden.
Vaak delen lesmethodes ook leerdoelen. Van deze leerdoelen, kan je ook vragen maken. Natuurlijk kan je samen met de leerlingen vragen bedenken van de tekst. Deel deze tip niet zomaar, maar ga samen met je leerlingen vragen bedenken. Zo leer je ze wat goede vragen zijn.
Woordjes leren
Flashcards worden veelal ingezet om woordjes te leren bij de talen. Een hele mooie manier. Aan de ene kant het Nederlandse woord en aan de andere kant de Franse, Spaanse, Duitse of Engelse vertaling.
Leerlingen geven in het begin vaak aan dat dit veel werk is, maar als je dit integreert in je les of opdeelt in kleine stukjes, is het heel goed te doen!
Begrippen leren
Leerlingen kunnen ook begrippen leren met woordkaartjes. Belangrijk is wel dat het begrip in eigen woorden wordt opgeschreven. Ik zie nu nog te vaak dat leerlingen de betekenis van het begrip klakkeloos overschrijven. Vaak hebben ze geen idee wat het begrip betekent.
Integreer deze vorm van leren ook in je les en laat leerlingen desnoods eigen voorbeelden bedenken bij het begrip. Dit helpt vaak bij het begrijpen en onthouden van de lesstof.
Uitdaging!
Ik wil je uitdaging om dit samen met je klas te gaan doen! Het is niet zo dat je deze tip even aan je leerlingen kan laten lezen en dat jouw leerlingen dan ‘zomaar’ aan de slag kunnen met woordkaartjes. Jij als docent bent onwijs belangrijk.
Ga samen met de leerlingen aan de slag met deze actieve leerstrategie. Hoe meer kennis en ervaring jouw leerlingen hebben over leren leren, hoe gemakkelijker het gaat. Integreer de flashcards in je les. Laat zien hoe de leerstrategie werkt!
Doe dit vaker dan één keer. Leren leren is voor veel leerlingen onduidelijk, dus dat moeten we ze leren.
Ik ben benieuwd. Ga jij aan de slag met deze actieve leerstrategie? Ga jij samen met je leerlingen leren leren?
Fantastisch!