Actieve werkvorm: de vraagbokaal
In gesprekken met leerkrachten en docenten merk ik dat ze genoeg theorie kunnen vinden over leren leren, maar dat ze vooral opzoek zijn naar praktische voorbeelden en tips om uit te kunnen voeren in hun lessen.
Vandaag deel ik zo’n praktische tip. Een actieve werkvorm die je morgen al kan inzetten: de vraagbokaal.
Dit is echt een van mijn favorieten! Het is een makkelijke manier om leerlingen verspreid te laten leren (spaced practice), maar ook om leerlingen actief informatie uit het geheugen te laten ophalen (retrieval practice).
Hoe werkt de vraagbokaal?
De vraagbokaal werkt heel makkelijk:
- Aan het einde van de les laat je leerlingen een vraag bedenken over de lesstof. Ze schrijven de vraag + het antwoord op een briefje en deze leveren ze bij jou in.
- Als docent controleer jij alle vragen en haal je de drie beste vragen eruit en die stop je in de vraagbokaal.
- Elke les start je met drie vragen uit de vraagbokaal. Zo laat je lesstof uit het hele schooljaar terugkomen, zonder dat het jou heel veel werk kost!
Scaffolding!
Goed om te weten: leerlingen kunnen niet zomaar goede vragen bedenken over de lesstof. Daarom is het belangrijk dat je in je les aandacht besteed aan vragen bedenken. Wat is een goede vraag?
Je zal merken: hoe vaker leerlingen vragen moeten bedenken over de lesstof, hoe gemakkelijker het zal gaan en hoe beter de vragen zullen worden.
Uitdaging!
Ik wil je graag uitdagen. Ga jij de vraagbokaal inzetten in je lessen? Laat het me weten door te reageren op deze tip! Of stuur me een foto van jouw vraagbokaal naar laura@tleerlab.nl.
Wil je nog meer praktische tips en handvatten rondom leren leren en plannen? Koop dan snel de online training voor docenten. Deze training zit vol praktische tips en werkvormen!