Wil jij verschil maken voor je leerlingen? Dan moet je goed les geven. Als jij effectief lesgeeft, is het belangrijk om continu te controleren of jouw leerlingen je volgen en je uitleg begrijpen.
Dit noemen we controleren van begrip. Maar waar moet je rekening mee houden en hoe kan je het begrip van je leerlingen controleren? De antwoorden op deze vragen lees je in deze nieuwe tip.
Wat is controleren van begrip?
Bij het controleren van begrip, checkt de docent continu of de leerlingen begrijpen wat er zojuist is uitgelegd. Dat doe je niet na de les of tijdens een toets, maar tijdens je les.
Welke stappen zet je bij het controleren van begrip?
Allereerst is het dus belangrijk om te weten dat het iets wat je continu tijdens je instructie doet. Het controleren van begrip doe je niet 5 minuten voor het einde van de les.
1. Instructie
Je geeft eerst instructie over het lesdoel. Als je vragen gaat stellen, voordat je hebt uitgelegd, ben je geen begrip aan het controleren, maar aan voorkennis aan het ophalen.
2. Checkvragen
Nadat je het lesdoel hebt uitgelegd ga je vragen stellen. Deze vragen noem ik ook wel checkvragen. Dit zijn vragen die specifiek over de stof gaan die je net hebt uitgelegd.
Bedenk bij ieder lesonderdeel een aantal vragen die je aan je leerlingen kan stellen om te controleren of ze je goed hebben begrepen.
Als je gaat werken met checkvragen is het slim om deze van te voren voor te bereiden. Hoe vaker je dit doet, hoe gemakkelijker het gaat. Maar in het begin kost het even tijd.
3. Denktijd
Geef leerlingen denktijd. Je hebt net een vraag gesteld, maar geef ze ook voldoende tijd om je vraag te verwerken en een antwoord te formuleren. Tevens is het belangrijk dat je alle leerlingen laat nadenken.
4. Willekeurige beurten
Leerlingen hebben denktijd gehad en na kunnen denken over je vraag, daarna ga je willekeurig beurten geven. Dit kan je doen met bijvoorbeeld stokkies. Geef tenminste 3 leerlingen de beurt. Op deze manier krijg jij inzicht of je instructie voldoende was of dat er bijvoorbeeld nog meer voorbeelden nodig zijn.
Als je zeker wilt weten of de leerlingen jouw instructie die je net hebt uitlegt ook echt hebben begrepen, moet je niet werken met vingers. Leerlingen die hun vinger opsteken, weten zeker het antwoord. Dan ben je geen controle van begrip aan het inzetten.
5. Luisteren
Luister naar de antwoorden van je leerlingen. Wat zeggen ze precies?
6. Feedback geven
De laatste stap feedback geven. Geef je leerlingen feedback. Heeft een leerling een goed antwoord gegeven? Herhaal het goede antwoord. Heeft een leerling gedeeltelijk jouw vraag goed beantwoord, herhaal dan het gedeelte dat goed is en vul de rest aan. Hebben de drie leerlingen het antwoord niet goed? Dan weet je: ik moet dit nogmaals uitleggen.
Pas als 80% van je leerlingen het lesdoel onder de knie heeft, kun je door naar de zelfstandige verwerking. Dit is echt onwijs belangrijk, want als je dit niet doet, kan het zijn dat er fouten inslijten. Dat zou zonde zijn.
Hoe kan je controleren van begrip?
Er zijn een heleboel verschillende mogelijkheden om het begrip van je leerlingen te controleren. Je kan werken met checkvragen, een doelenchecker en mini whiteboards. Over al deze vormen heb ik al eerder een tip geschreven. Lees deze tips op je gemak terug.