Chunken, wat is het en hoe werkt het?
Leerlingen moeten veel hoeveelheden stof leren. De stof in één keer leren is niet effectief. Dat weten we allemaal. Het gaat veel gemakkelijker en beter als leerlingen gebruik maken van chunken.
Chunken is de lesstof onderverdelen in kleine delen. In deze tip lees je wat chunken is en hoe het werkt.
Het werkgeheugen
Ons werkgeheugen heeft maar een bepaalde capaciteit. We kunnen gemiddeld zeven stukjes informatie achter elkaar onthouden. Stel je zou je ISBN-nummer moeten onthouden, dat gaat niet, want dat bestaat uit dertien cijfers. Dus te veel en zal het werkgeheugen overbelast raken.
Maar als je je ISBN-nummer samenvoegt en er vijf groepjes/stukken van maakt, dan blijven er dus ook nog maar vijf stukken informatie over om te onthouden. Dat kan ons geheugen wel goed opslaan. En dat, dat is chunken.
Wat is chunken?
Chunken is het onderverdelen van lange brij letters en/of getallen. In het voorbeeld van het ISBN-nummer is het nummer onderverdeeld in vijf groepjes. Doordat het onderverdeeld is in vijf groepjes, kan ons geheugen het gemakkelijk opslaan en kunnen we het beter onthouden.
Chunken zorgt ervoor dat je informatie (lesstof) onderverdeeld in groepen/stukken, waardoor de hoeveelheid losse onderdelen minder wordt en gemakkelijker is om te onthouden.
Hoe zet je chunken in?
Nu weet je wat chunken is. Maar hoe kunnen jouw leerlingen het inzetten tijdens het leren? Er zijn een heleboel verschillende manieren waarop je dat kan doen. Het kan bij het leren van formules bij bijvoorbeeld wiskunde en scheikunde. De formules kan je dan onderverdelen in verschillende chunks (groepjes).
Maar bij het leren van een taal kan het ook. Kijk samen met je leerlingen naar de woordenlijst en maak verschillende categorieën. Een hoofdstuk of blok bestaat vaak al uit een bepaald thema, maar welke subcategorieën kan je daarbij maken?
Zet de woorden bij de juiste categorie en zo maak je ook chunks.
Chunks kan je ook inzetten bij geschiedenis, biologie of maatschappijleer. Je kan ook lange teksten chunken. Hoe doe je dat?
1
Verdeel de tekst in kleinere onderdelen. Bijvoorbeeld in thema’s of paragrafen
2
Organiseer de informatie per thema of paragraaf. Wat is de hoofdzaak? Wat zijn de bijzaken? Wat hoort bij elkaar? Wat is het verband tussen de alinea’s?
3
Maak chunks van kleine delen die gemakkelijk te onthouden zijn.
Ga jij samen met je leerlingen chunken? Deel dan niet bovenstaand stappenplan met ze, maar doe voor hoe jij de tekst zou opdelen in chunks.
Verschillende onderzoeken laten ons dat leerlingen die effectieve leerstrategieën beheersen en inzetten, beter presteren en meer gemotiveerd zijn voor school!