Combineer woord en beeld zodat de lesstof dubbel in het brein komt!
Hoeveel afbeeldingen zet jij in tijdens je les? In de tip van deze week leg ik uit dat het belangrijk is om woord en beeld te combineren. Op deze manier komt de lesstof dubbel in het brein van jouw leerlingen.
Dit heeft alles te maken met de effectieve leerstrategie: dubbel in je brein. Oftewel: Dual Coding.
Wat houdt deze leerstrategie precies in? Hoe zet je hem gemakkelijk in tijdens je lessen?
De vier effectieve leerstrategieën
Uit onderzoek komen vier effectieve leerstrategieën naar voren. Deze strategieën werken voor alle leerlingen. Hieronder even voor je op een rijtje:
- Actief ophalen
- Switch en Hussel
- Spreid in de tijd
- Dubbel in je brein
Effectieve leerstrategie: Dual coding
Wat is Dual Coding? Dual Coding, oftewel Dubbel in je brein, is het combineren van woord en beeld. Ik zeg ook wel eens: de lesstof dubbel in je brein! Want dat is wat er bij deze effectieve leerstrategie gebeurt.
Twee werkruimtes
Alan Bavio heeft veel onderzoek gedaan en uit een van zijn onderzoeken komt naar voren dat visuele informatie afzonderlijk wordt verwerkt. Ons werkgeheugen bestaat uit twee werkruimtes. De ene werkruimte codeert gebeurtenissen en beelden. De andere werkruimte codeert taal.
Door beide werkruimtes aan te spreken en te benutten, verwerken je leerlingen dubbel zo sterk. De informatie komt op twee manieren binnen.
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden
Beelden zijn ook veel krachtiger. Hoe zit dat precies?
Geschreven en gesproken taal wordt 1x opgeslagen in ons geheugen. Terwijl plaatjes van woorden 2x worden opgeslagen. Verbaal en visueel. Door lesstof op twee manieren aan te bieden, komt het ook op 2 manieren de hersenen binnen.
Je kent de uitspraak vast: “Een plaatje zegt veel meer dan 1000 woorden!”. Zo werkt het ook als we leerlingen willen helpen bij het leren leren.
Dubbel in je brein in de praktijk!
Hoe ga je deze leerstrategie optimaal inzetten? Hoe zorg je ervoor dat het werkgeheugen niet belast wordt?
Door heel veel te werken met plaatjes. De plaatjes vooral te combineren met woorden. Dat hoeft helemaal niet moeilijk of ingewikkeld te zijn. Pak een afbeelding uit de lesmethode en laat leerlingen in eigen woorden vertellen wat ze zien en wat het met de lesstof te maken heeft.
Of laat leerlingen zelf afbeeldingen maken of opzoeken bij de lesstof. In het begin zal dat meer tijd kosten, maar hoe vaker je het doet, hoe gemakkelijker en sneller het gaat.