Deze week staat in het teken van een nieuwe werkvorm die je moeiteloos kunt integreren in je lessen. Zit je klaar voor een innovatieve aanpak? De werkvorm die ik deze week met je deel, is niet alleen eenvoudig te implementeren, maar ook bijzonder effectief. Het is tijd om je leerlingen op een nieuwe manier aan het denken te zetten.
Reflectie journaal
Het Reflectie Journaal is een werkvorm die leerlingen aanzet tot actief nadenken over wat ze tijdens de les hebben geleerd. Aan het einde van elke les schrijven ze op wat hen is bijgebleven. Het belangrijkste hierbij is dat ze dit uit hun hoofd doen. Geen aantekeningen, geen lesboeken, helemaal niks. Dit dwingt hen om echt te reflecteren en diep in hun geheugen te graven.
Hoe werkt het?
- Aan het einde van de les: Vraag je leerlingen om een paar minuten te nemen om op te schrijven wat ze hebben geleerd.
- Geen hulpmiddelen: Ze mogen hierbij geen gebruik maken van hun aantekeningen of boeken.
- Diep nadenken: Laat ze belangrijke concepten, inzichten en eventuele vragen noteren. Dit kan in een schrift, maar ook bijvoorbeeld met de Cornell Methode of een ander schema.
- Creativiteit stimuleren: Moedig leerlingen aan om ook tekeningen of symbolen te gebruiken om hun gedachten weer te geven.
Deze werkvorm bevordert niet alleen het geheugen van de leerlingen, maar stimuleert ook hun vermogen om informatie te structureren en te verwerken. Het helpt hen bij het ontwikkelen van hun eigen leerstrategie en maakt hen bewuster van hun leerproces.
Waarom werkt het?
De Reflectie Journaal methode sluit perfect aan bij de principes van Actief ophalen en Dubbel in je brein. Actief ophalen is een krachtige techniek die het leerproces versterkt door leerlingen te stimuleren informatie actief te herinneren. Dit proces zorgt ervoor dat kennis beter verankerd wordt in het lange termijn geheugen. Door geen aantekeningen of boeken te gebruiken, worden leerlingen gedwongen om de lesstof echt te verwerken en te internaliseren.
Daarnaast zorgt het gebruik van visuele elementen zoals tekeningen en symbolen voor een dubbele codering in het brein. Dit betekent dat informatie op meerdere manieren wordt opgeslagen, wat de kans vergroot dat deze later weer kan worden opgehaald.
Ga jij deze werkvorm proberen?
Ik ben erg benieuwd hoe jouw leerlingen reageren op deze werkvorm en welke inzichten jij als docent opdoet. Deel je ervaringen en laten we samen ontdekken hoe we het leerproces kunnen verbeteren.
Meer praktische tips en werkvormen
Ben je op zoek naar meer inspiratie? Scoor dan nu snel mijn nieuwe Zomerboek! Het boek staat boordevol met praktische tips en werkvormen die je direct kunt inzetten in je lessen. Inclusief 12 werkvormen en 2 gratis werkbladen!