Hoe zit het met de motivatie van jouw leerlingen? Een paar weken geleden kreeg ik een mailtje van Jenny en ze stuurde mij het volgende:
“De motivatie van de leerlingen is afwisselend. Ze kunnen de ene keer zo gemotiveerd te werk gaan en hebben zin om te leren. Op een andere dag boeit het ze niet.”
Is dit herkenbaar voor je en wil jij de motivatie van je leerlingen vergroten?
Ga te werk als nieuwsgierige onderzoeker.
Voordat ik meer vertel over die nieuwsgierige onderzoeker wil ik je eerst wat vertellen of uitleggen over de reparatiereflex. De reparatiereflex is een natuurlijke reactie die ik veel zie in ons onderwijs. We willen onze leerlingen als het ware repareren. We geven tips, adviezen, oplossingen, waarschuwen voor de toekomst. Maar al deze elementen zorgen er juist voor dat onze leerlingen niks gaan doen.
De reparatiereflex is een reflex. Het gebeurt automatisch, maar wees je er bewust van. Want doordat wij deze reflex inzetten krijgen we onze leerlingen juist niet gemotiveerd.
Oke, genoeg over wat je niet moet doen, want je leest deze nieuwsbrief natuurlijk om er achter te komen wat je wel moet doen.
Dat heeft dus alles te maken met die nieuwsgierige onderzoeker. De nieuwsgierige onderzoeker heeft geen oordeel. De nieuwsgierige onderzoeker stapt elk moment open en nieuwsgierig in. Elke les. Elk gesprek. Elk moment.
Voer open gesprekken met je leerlingen.
Luister zonder oordeel en stel heel veel open vragen om een diepe begrip te krijgen van de situatie van je leerlingen.
Als jij nieuwsgierig bent, doorvraagt, kan je de leerlingen stimuleren om zelf na te denken en met oplossingen te komen. Dat is wat je wilt, want als leerlingen zelf met ideeën en oplossingen komen. Deze zelf uitspreken is de kans veel groter dat ze ook daadwerkelijk in actie komen.
Dus is de motivatie van je leerlingen enorm wisselend? Ga in gesprek. Dat kan 1-op-1, maar ook in een klassensituatie. Stel je op als nieuwsgierige onderzoeker en kom erachter hoe dat komt.
Nieuwsgierig geworden naar wat je nog meer kan doen?
In mijn gratis Masterclass deel ik de 5 stappen die ik heb gezet om mijn leerlingen in beweging te krijgen. Klik hier en meld je gratis aan. Zie ik je daar?