Ik ben zo enthousiast over ons brein en hoe we het kunnen gebruiken om slimmer te leren. De afgelopen jaren heeft onderzoek naar ons brein een gigantische groeispurt doorgemaakt. Ondanks die groeispurt weten we waarschijnlijk nog steeds meer niet van ons brein dan wel. Bizar he?
Maar we leren elke dag meer. In deze blog deel ik een inzicht dat je helpt om je leerlingen effectiever en beter te leren. Nieuwsgierig? Lees dan snel verder en ontdek alles over ons werkgeheugen.
Het werkgeheugen
Als jij de juiste informatie hebt, kan je je leerlingen helpen om effectiever en beter te leren. Dat klinkt heel logisch, maar helaas circuleert er ook nog veel te veel verkeerde informatie rond in het onderwijs.
Als we onze leerlingen willen helpen bij het leren, moeten we rekening houden met het werkgeheugen. Ons werkgeheugen is beperkt. Het werkgeheugen heeft een beperkte capaciteit. Als we die over belasten, raakt het leerproces verstoord. Kunnen jouw leerlingen minder goed leren.
Bij leerlingen geef ik altijd de vergelijking van de opslag van een mobiele telefoon. Een mobiel kan je ook niet oneindig gebruiken. Deze heeft ook een beperkte capaciteit. Net als ons werkgeheugen. Op den duur is de telefoon vol en moeten we ruimte maken om weer nieuwe apps te downloaden of nieuwe foto’s en video’s te maken.
Cognitieve belastingstheorie
De beperkte capaciteit van ons werkgeheugen heeft alles te maken met de cognitieve belastingstheorie van psycholoog Frederick Reif. Hij zegt het volgende:
Cognitieve belasting = taakeisen : beschikbare bron
Klinkt dit ingewikkeld?
Ik leg het je uit. Stel je cognitieve belasting voor als een taart. Als de taakeisen hoog zijn (bijvoorbeeld een moeilijke opdracht) of als de leerling weinig bronnen heeft, zoals voorkennis, dan wordt die taart groter. En als je beide hebt: hoge taakeisen en weinig hulpbronnen, dan wordt de taart gigantisch.
Het gevolg?
De leerprestaties worden minder.
Voorkennis activeren
De beschikbare bronnen kunnen we onderverdelen in externe en interne bronnen. Interne bronnen zijn bij de leerling zelf aanwezig. Zitten intern de leerling. Terwijl de externe bronnen van buitenaf zijn. Voorbeelden van externe bronnen? Voorkennis of een stappenplan.
De belastingstheorie van Frederick Reif zegt dat wanneer een leerling toegang heeft tot meer bronnen, de taart kleiner wordt. Je beperkt dus de cognitieve belasting en houdt rekening met het werkgeheugen van je leerlingen.
Het activeren van de voorkennis, maakt een ENORM verschil! Onderzoek bevestigt dat iedere keer weer. Nu ben jij aan zet.
Hoe zorg jij ervoor dat de cognitieve belasting van jouw leerlingen onder controle is? Hoe activeer je de voorkennis bij alle leerlingen? Deel je idee of werkvorm onder deze blog!