Duidelijke doelen
Wil jij je leerlingen helpen bij het leren? Dan is het belangrijk om duidelijke doelen te doelen met je leerlingen. Hoe je dat kan doen? Ik leg het uit in deze tip!
Uit onderzoek komt naar voren dat er 4 strategieën zijn die effectief.
Deze werken voor alle leerlingen. Hieronder even op een rijtje:
1
Retrieval Practice: Actief informatie ophalen uit het geheugen
2
Retrieval Practice: Actief informatie ophalen uit het geheugen
3
Spaced practice: Je leermomenten verspreiden in de tijd
4
Dual Coding: Het combineren van woord en beeld.
Van vier naar 2 leerstrategieën
Ik begrijp heel goed dat je deze vier leerstrategieën niet met je leerlingen gaat delen. Voor leerlingen maak ik altijd een vertaalslag van 2 leerstrategieën. Zo blijft het overzichtelijk en duidelijk. In deze twee leerstrategieën zitten voor mij de 4 eerdergenoemde strategieën verwerkt.
-Verspreiden van leermomenten
-Actief bezig zijn met de lesstof
Je moet nu niet denken, “Oh, als mijn leerlingen dit doen, dan komt het allemaal goed dit schooljaar”.
Helaas werkt het zo niet, want deze twee strategieën gaan niet vanzelf Ze kosten tijd, moeite en begeleiding. Het is van belang om leerlingen telkens weer te vertellen, maar vooral te laten ervaren waarom deze 2 strategieën zo belangrijk zijn. Kortom integreer ze in je lessen.
Dat integreren kan je onder andere doen door te werken met duidelijke doelen. Dat klinkt als een opendeur, maar ik zie nog vaak in de praktijk dat de doelen voor de docenten duidelijk zijn, maar dat leerlingen geen idee hebben.
Duidelijke doelen
Deel de doelen met de leerlingen en vertel waar ze aan moeten voldoen. Het stellen van haalbare, uitdagende en concrete doelen is belangrijk voor het leerproces. Het zorgt voor meer motivatie bij de leerlingen.
Hoe je dat kan doen?
Ik zal een aantal voorbeelden met je delen, zodat het voor jou ook concreter wordt.
Subdoelen
Is het einddoel voor de leerlingen heel erg groot? Zorg dan als docent voor subdoelen. Dat kan heel simpel. Stel jouw leerlingen moeten in totaal 200 woorden voor Engels leren. Die 200 woorden in 1x keer leren, ik zou het niet doen. Grote kans dat jouw leerlingen het ook niet doen en uitstellen tot het allerlaatste moment.
Die 200 Engelse woorden kan je opdelen in bijvoorbeeld 8x 25 woorden leren. Dus deel het doel op. Op die manier help je je leerlingen bij het verspreiden. Belangrijk is wel dat je het einddoel en de subdoelen inzichtelijk maakt voor je leerlingen. Ze moeten wel er wel het nut van inzien waarom ze 8 x 25 losse woorden moeten leren.
Zichtbaar
Maak je lesdoel zichtbaar. Grote kans dat het voor jou heel helder en duidelijk is wat het lesdoel is, maar voor leerlingen is dat vaak niet het geval. Schrijf het lesdoel op het bord, of kies een afbeelding die het lesdoel duidelijk maakt. Zo weten de leerlingen heel duidelijk wat ze na de les moeten weten en/of kunnen.
Het allermooiste is dat je aan het einde van de les een doelenchecker doet om te controleren of de leerlingen en welke leerlingen het lesdoel goed hebben begrepen.
Focusdoel
Deel vooraf een focusdoel met je leerlingen. Als je dit van tevoren deelt met de leerlingen zorgt ervoor dat leerlingen meer onthouden van de lesstof.
Wanneer zou je een focusdoel kunnen gebruiken?
Je zou een focusdoel kunnen gebruiken als leerlingen een stuk tekst moeten lezen of een video moeten kijken. Deel de vragen/focusdoelen voor het lezen of kijken. Zo zal er meer focus zijn tijdens het lezen of kijken en zullen de leerlingen meer onthouden van de lesstof.
Duidelijke doelen zijn dus belangrijk als je je leerlingen wilt helpen bij het leren leren. Neem dit mee in je lesvoorbereiding. Wat wordt het doel van de les/periode? Hoe ga je het delen met de leerlingen?