Effectieve leerstrategie 4: Dual Coding
Vandaag een tip over de vierde effectieve leerstrategie: Dual Coding. In de afgelopen weken heb ik een serie gemaakt over de 4 effectieve leerstrategieën. In de eerste tip zet ik alle vier even op een rijtje en daarna vertelde ik elke week meer over alle effectieve leerstrategieën los. Wat zegt onderzoek? Maar nog belangrijker, hoe vertaal je dit naar de praktijk? Wat kan je in je les doen met de leerstrategieën? Vandaag de vierde en laatste effectieve leerstrategie: Dual Coding.
Leerstrategie: Dual Coding
Wat is Dual Coding? Dual Coding is het combineren van woord en beeld. Ik zeg ook wel eens: de lesstof dubbel in je brein! Dat is wat er bij deze effectieve leerstrategie gebeurt.
Doordat jij woord en beeld gaat combineren, help je leerlingen met het duidelijk maken en structureren van de lesstof, maar ook met het onthouden. Het wordt echt gemakkelijker voor leerlingen.
Voorwaarden bij deze leerstrategie
Dat klinkt heel positief en gemakkelijk, aar er is wel een addertje onder het gras…
Deze leerstrategie moet wel op de juiste manier gebeuren. Als je dat niet doet, dan is er een grote kans dat het werkgeheugen te veel belast wordt. Grote kans dat de belangrijkste onderdelen van jouw les niet goed opgeslagen worden.
Hoe zit het precies?
Alan Bavio heeft veel onderzoek gedaan. Uit zijn onderzoek komt naar voren dat visuele informatie afzonderlijk wordt verwerkt. We hebben een werkgeheugen en deze bestaat uit 2 werkruimtes. De ene codeert gebeurtenissen en beelden. Terwijl de andere dat doet met taal.
Door beide werkruimtes aan te spreken, verwerk je dubbel zo sterk. De informatie, jouw lesstof, komt op twee manieren binnen!
Beelden zijn nog krachtiger
Het is echt waar, beelden zijn ook veel krachtiger. Hoe zit dat precies?
Geschreven en gesproken taal wordt 1x opgeslagen in ons geheugen. Terwijl plaatjes van woorden 2x worden opgeslagen. Verbaal en visueel. Door lesstof op twee manieren aan te bieden, komt het ook op 2 manieren de hersenen binnen.
Je kent de uitspraak vast: “Een plaatje zegt veel meer dan 1000 woorden!”. Zo werkt het ook als we leerlingen willen helpen bij het leren leren.
Dual Coding in de praktijk!
Hoe ga je deze leerstrategie optimaal inzetten? Hoe zorg je ervoor dat het werkgeheugen niet belast wordt?
Door heel veel te werken met plaatjes. De plaatjes vooral te combineren met woorden. Bij voorkeur gesproken woorden!
Stel jij hebt een PowerPoint gemaakt voor je les. In je PowerPoint-presentatie heb jij afbeeldingen met tekst geplaatst, omdat je denkt dat dat handig is voor de leerlingen. Tijdens de les zeg je precies wat er op de PowerPoint staat. Zorg ervoor dat je werkt met veel afbeeldingen en dat jij vertelt over de inhoud en dat je niet letterlijk gaat voorlezen wat op de presentatie staat.
Er zijn heel veel tips hoe en waar je de tekst zet. Stel jij geeft uitleg over het oog en alle onderdelen. Zorg ervoor dat de verschillende onderdelen, de bijbehorende informatie, naast de afbeeldingen staan. Als je een los lijstje met onderdelen en nummertjes hebt, moeten de hersenen de hele tijd schakelen van de afbeelding naar het rijtje.
Effectieve leerstrategie Dual Coding in je de klas
Tip 1: werk met veel afbeeldingen!
Misschien geen verrassende tip, maar werk met veel afbeeldingen. Heb je toch tekst op je presentatie? Dat geeft niks en kan prima, maar laat leerlingen dan eerst de tekst lezen en geef daarna pas je instructie.
Als leerlingen de tekst moeten lezen en tegelijkertijd moeten luisteren, zorgt dat voor een overbelasting van het werkgeheugen.
Tip 2: Laat leerlingen visuele afbeeldingen maken!
Laat leerlingen zelf afbeeldingen maken bij de les. Stel jij hebt een instructie gegeven, laat leerlingen daar iets visueels bij maken. Dat kan een afbeeldingen zijn, maar ook een schema of een infographic.
Dit kan natuurlijk naar aanleiding van jouw instructie, maar natuurlijk ook bij een onderdeel van het lesboek of een video. Laat leerlingen verplicht met afbeeldingen werken. In begin moeten leerlingen daar waarschijnlijk aan wennen, maar het zal steeds makkelijker voor ze worden!
Tip 3: Laat leerlingen afbeeldingen zelf bedenken of opzoeken!
Jij kan natuurlijk afbeeldingen zoeken bij de les, maar dat kunnen leerlingen natuurlijk ook zelf doen! Als leerlingen zelf afbeeldingen moeten bedenken of moeten opzoeken, kost dat meer denkvermogen. Zo zullen ze de lesstof beter onthouden!
Tip 4: Leg Dual Coding uit!
Leerlingen hebben echt geen idee. Ze hebben geen idee dat afbeeldingen zo ontzettend sterk en krachtig zijn. Ze zien er vaak het nut niet van in. Enorm zonde. Door uitleg te geven over de Dual Coding is er ook een grotere kans dat ze thuis die afbeeldingen ook gaan gebruiken bij het leren!
Ik ben benieuwd! Welke tip of tips ga jij aankomend schooljaar inzetten om jouw leerlingen te helpen bij het leren leren? Laat het me weten! Mocht je nog vragen hebben over deze leerstrategie stuur me dan gerust een mailtje naar laura@tleerlab.nl.