Effectieve leerstrategie: Actief ophalen
Welke leerstrategieën zijn effectief? Hoe zit dat nou? Steeds vaker krijg ik de vraag van docenten. Er is tegenwoordig zoveel informatie te vinden op internet, maar wat is nou waar? In de tip van deze week leg ik je graag een van de vier effectieve leerstrategieën uit. Nieuwsgierig welke? Lees dan snel verder.
Leerstrategieën
Als we naar onderzoek kijken, komen er vier effectieve leerstrategieën naar voren:
- Retrieval Practice
- Interleaved Practice
- Spaced Practice
- Dual Coding
Deze vier strategieën werken voor iedereen. Voor al jouw leerlingen. Hoe de leerlingen de strategie toepassen, dat kan verschillend zijn. Maar voor alle leerlingen geldt: deze vier leerstrategieën zijn effectief.
De onderzoeken hebben de strategieën Engelse namen gegeven. Klinkt natuurlijk mooi, maar handig is het niet. Docenten vroegen geregeld “Wat zijn de Nederlandse termen?”, maar die waren er niet.
Nederlandse namen voor de leerstrategieën zijn wel handig, want het zorgt ervoor dat jij het gemakkelijker met je leerlingen en studenten kan delen. Dus de Engelse namen hebben wij bij ‘t Leerlab omgetoverd tot vier Nederlandse namen:
- Actief ophalen
- Switch en Hussel
- Spreid in de tijd
- Dubbel in je brein
In deze tip vertel ik je graag maar over Retrieval Practice, oftewel: Actief ophalen.
Wat is Actief ophalen?
Eigenlijk zegt de naam van de strategie het al: Leerlingen moeten actief de informatie uit het langetermijngeheugen ophalen. Ze moeten graven in hun geheugen.
Daarbij is het helemaal niet erg als leerlingen informatie en stof vergeten zijn. Dat is juist belangrijk. Dus als jij in je les aan de slag wilt gaan met deze leerstrategie, mag er best wat tijd tussen zitten.
Als leerlingen actief de informatie ophalen, versterk je het geheugen. De verbindingen tussen de verschillende hersencellen wordt sterker.
Hoe kan je dat doen in de praktijk?
Leuk deze uitleg over deze effectieve leerstrategie, maar hoe kan je dat in je les doen? En hoe kunnen leerlingen deze strategie thuis inzetten?
Lesidee: Braindump!
Stel je geeft Nederlands en hebt vorige week lesgegeven over het Lijdend Voorwerp. Laat leerlingen aan het begin van de les opschrijven wat ze nog weten over de les en jouw instructie.
Laat alle leerlingen zelfstandig opschrijven wat ze nog weten. Daarbij is het belangrijk dat het muisstil is in de klas. Leerlingen moeten allemaal zelf nadenken en graven. Het kan best zijn dat het even duurt voordat leerlingen wat hebben opgeschreven. Geen paniek: het vergeten is een belangrijk onderdeel. Dus laat die hersenen maar hard nadenken en graven.
Nadat leerlingen zelfstandig aan de slag zijn gegaan, laat je ze daarna met hun buurman overleggen. Laat met een andere kleur aanvullen. Wat hadden ze nog niet wat hun buurman wel heeft? Uiteindelijk bespreek je klassikaal de antwoorden en vul jij als docent aan waar nodig is.
Door te werken met verschillende kleuren, zien leerlingen wat ze zelf wisten en wat ze nog niet wisten. Geeft ze direct inzicht in wat ze nog moeten leren of oefenen.
Wil je werken met een van onze werkbladen? Download hem hier.
Leeridee:
Het is leuk dat je nu een idee hebt, wat je in je les zou kunnen doen, maar hoe kunnen leerlingen thuis aan de slag? Hoe kunnen leerlingen de strategie actief ophalen inzetten?
Er zijn een heleboel verschillende mogelijkheden, maar een simpele en gemakkelijke manier is door te werken met woordkaartjes. Bij woordkaartjes moeten leerlingen continu nadenken en zien ze het antwoord niet.
Woordkaartjes zijn niet alleen in te zetten bij het leren van talen of begrippen, maar ze zijn ook ideaal bij het leren van lappen tekst. In deze tip lees je hoe je woordkaartjes kan inzetten tijdens het leren.
Laat leerlingen dus vooral Actief de informatie ophalen. Laat ze graven in hun geheugen. Het leren mag echt moeilijk voelen en vergeten is geen ramp. Dat is juist goed.