De vraag die steeds vaker wordt gesteld door docenten: “Welke leerstrategieën en leermanieren zijn effectief?” Met de overvloed aan informatie op het internet is het begrijpelijk dat docenten soms door de bomen het bos niet meer zien. Wat is nu echt effectief? Gelukkig kunnen we het antwoord vinden in wetenschappelijk onderzoek.
De vier effectieve leerstrategieën
Uit onderzoek komen vier leerstrategieën consistent naar voren als effectief:
- Retrieval Practice (Actief ophalen)
- Interleaved Practice (Switch & Hussel)
- Spaced Practice (Spreid in de tijd)
- Dual Coding (Dubbel in je brein)
Deze strategieën werken voor iedereen.. Ze zijn gebaseerd op de werking van het brein en het geheugen, en die werking is universeel. Het is echter belangrijk op te merken dat de manier waarop leerlingen deze strategieën toepassen, kan variëren.
1. Actief ophalen (Retrieval Practice)
Bij actief ophalen gaat het erom dat leerlingen de lesstof actief uit hun geheugen proberen te halen zonder hulp van boeken of aantekeningen. Dit kan bijvoorbeeld door quizzen, flashcards of zelftesten. Het regelmatig oefenen van het terughalen van informatie versterkt het geheugen en maakt de leerstof beter toegankelijk op het moment dat het nodig is.
2. Switch & Hussel (Interleaved Practice)
Switch & Hussel houdt in dat leerlingen verschillende onderwerpen of vaardigheden door elkaar heen oefenen in plaats van zich langere tijd op één onderwerp te concentreren. Deze afwisseling dwingt de hersenen om flexibeler te zijn en bevordert een diepere verwerking van de lesstof.
3. Spreid in de tijd (Spaced Practice)
In plaats van in één keer te blokken voor een toets (cramming), is het effectiever om het leren te spreiden over meerdere sessies. Dit zorgt ervoor dat de informatie beter wordt opgeslagen in het lange termijn geheugen. Regelmatig terugkeren naar de stof houdt deze fris en toegankelijk.
4. Dubbel in je brein (Dual Coding)
Dubbel in je brein betekent dat leerlingen informatie zowel verbaal als visueel verwerken. Dit kan door tekst te combineren met afbeeldingen, diagrammen, grafieken of concept maps. Het gebruik van meerdere manieren om informatie te coderen maakt het makkelijker om deze later weer op te halen.
Waarom werken deze strategieën?
Deze leerstrategieën zijn gebaseerd op fundamentele principes van de cognitieve psychologie. Ze maken gebruik van de natuurlijke werking van ons geheugen, zoals het belang van herhaling, afwisseling en de combinatie van verschillende zintuiglijke inputs. Door deze strategieën toe te passen, leren leerlingen niet alleen effectiever, maar ook efficiënter.
Werk jij al met deze leerstrategieën?
Door deze vier strategieën te integreren in je lessen, help je je leerlingen om effectiever te leren en beter te presteren. Deze strategieën zijn eenvoudig toe te passen en kunnen een groot verschil maken in het leerproces.
Meer ontdekken?
Wil je nog meer leren over deze vier leerstrategieën en 12 praktische werkvormen die je direct in je lessen kunt implementeren? Scoor dan nu snel mijn nieuwe Zomerboek! Het boek staat boordevol met tips en ideeën om het leerproces van jouw leerlingen te verbeteren. Inclusief twee gratis werkbladen!
Laten we samen het onderwijs naar een hoger niveau tillen met deze bewezen effectieve leerstrategieën. Veel succes!