Herhalen als leerstrategie
Als je leerlingen instructie hebt gegeven, betekent het niet dat ze ook echt wat hebben geleerd. Wat jij uitlegt aan je leerlingen, je instructie, is binnen een dag weer vergeten. Er is veel herhaling nodig om te zorgen dat jouw leerlingen effectief leren én onthouden.
Hoe dat precies zit? Leg ik je uit in deze nieuwste tip.
“Dat weten ze nu toch wel?”
Afgelopen schooljaar heb ik enorm veel workshops gegeven. Alle workshops gingen over leren leren en plannen. Ik ben inmiddels expert op dat gebied en vertel er graag over. Veel van de scholen kozen ervoor om drie of meer workshops in te plannen. Zo konden we meerdere keren op een praktische manier aan de slag met de materie.
Regelmatig dacht ik dan: “Dat weten ze nu toch wel?”. En deze gedachte heb ik eerder gehad. Toen ik zelf voor de klas stond, heb ik dit ook gedacht.
Instructie geven, betekent niet direct leren
In beide voorbeelden gold voor mij: Ik had wel instructie gegeven, uitleg gegeven, maar daarmee hadden de deelnemers nog niet direct geleerd. Herhaling is nodig, veel herhaling. Door herhaling wordt de stof in het langetermijngeheugen opgeslagen, zodat leerlingen het niet meer kunnen vergeten.
Morgen niet, volgende week niet, over een maand niet en ook niet over een jaar.
Als jij met je leerlingen veel gaat herhalen, kunnen jouw leerlingen continu de stof ophalen én gebruiken. Dat is een groot voordeel, want hoe meer parate kennis leerlingen hebben, hoe meer verbanden ze kunnen leggen en hoe sneller ze kunnen denken.
Een leerling die lang moet nadenken over een antwoord heeft minder denkkracht beschikbaar voor een uitdagende opdracht. Om het nog concreter te maken even een voorbeeld. Bij rekenen en wiskunde heb je vaak te maken met verhaalsommen (redactiesommen). Stel jouw leerlingen heeft moeite met het uitrekenen van de kale som, daar moet hij lang over nadenken. Dan is er helemaal geen voldoende denkkracht om een kale som uit het verhaaltje te halen.
Stel jouw leerling beschikt over een lage woordenschat, dan is het begrijpen van een tekst onwijs lastig. Dus het is enorm belangrijk dat leerlingen parate kennis hebben.
Hoe zorg je ervoor dat die parate kennis er is?
Eigenlijk heel simpel: herhalen, oefenen, herhalen, oefenen en nog meer herhalen. Op die manier is en blijft de parate kennis beschikbaar.
Herman Ebbinghaus, een Duitse Psycholoog zegt in zijn onderzoek dat leerlingen binnen dertig dagen meer dan 90% van de nieuwe lesstof zijn vergeten. Het meeste vergeten ze zelfs in de eerste 24 uur na de les.
Voordelen van vergeten
Het mooiste van vergeten? Het is nodig om te leren. Want doordat leerlingen de stof vergeten, zorgt het er uiteindelijk voor dat ze gaan onthouden. Kennis die vergeten lijkt te worden, daarvan is het belangrijk om die actief op te halen en te herhalen. Zo wordt het onthouden versterkt.
Het is dus belangrijk om nieuwe lesstof in het begin veel te herhalen en daarna met steeds grotere tussenpozen terug te laten keren.
De Amerikaanse ontwikkelingsbioloog Medina (2011) heeft dit oefenen en herhalen omschreven als: “Herhaal om niet te vergeten, vergeet niet om te herhalen”. Herhalen om niet te vergeten maakt dat we nieuwe kennis kunnen opslaan in het kortetermijngeheugen.
Vergeten om niet te herhalen is belangrijk, zodat kennis duurzaam in het langetermijngeheugen wordt opgeslagen.
Oefening en herhaling zijn de meest krachtige didactische principes om leerlingen gelijke kansen op succes te bieden. Als jij als docent veel herhaalt in je lessen, zullen al jouw leerlingen effectiever leren.
Creëer een routine, waarmee jij je leerlingen helpt bij het leren leren. Plan heel concreet herhaaltijd in tijdens je lessen, weekplanning, maandplanning of periode planning.