We kennen allemaal de uitspraak: “Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.” Dit geldt niet alleen voor het leven, maar vooral ook voor het onderwijs. Hoe vaak zien we leerlingen die vast lijken te zitten in een patroon van falen?
Al jaren weten leren leerlingen niet op een effectieve manier. Guy Whipple schreef al over in 1916. De kern van verandering ligt vaak in iets heel fundamenteels: mindset.
Wat is self-efficacy?
De beroemde psycholoog Albert Bandura introduceerde in 1977 de term self-efficacy, oftewel geloof in eigen kunnen. Dit concept is cruciaal voor het leerproces van zowel leerlingen als docenten. Self-efficacy verwijst naar het geloof of de overtuiging dat je in staat bent om een bepaalde taak succesvol uit te voeren. En dat geloof is van grote invloed op hoe leerlingen leren. Hoe sterker het geloof in eigen kunnen, hoe gemotiveerder leerlingen zijn om aan een taak te beginnen, hoe hoger ze hun doelen stellen, en hoe meer moeite ze doen om die doelen te bereiken.
Het gaat er dus niet om wat leerlingen objectief kunnen, maar om wat zij dénken dat ze kunnen. Een leerling die zichzelf onderschat en een taak als te moeilijk ervaart, zal sneller opgeven met de gedachte: “Ik kan dit toch niet.” Daartegenover staan leerlingen die, zelfs met dezelfde vaardigheden, geloven dat ze in staat zijn om succesvol te zijn. Zij zullen harder werken, doorzetten en betere resultaten behalen.
Jezelf kennen is dus een cruciale rol om effectief te kunnen leren. Dit is een van de bouwstenen uit onze Leerlabmuur en een van de thema’s die wij LeerKracht Lab behandelen.
De rol van de docent
Dit geloof in eigen kunnen is niet alleen iets wat voor jouw leerlingen geldt. Als docent heb je hier ook mee te maken. Denk eens na over de volgende vragen:
- Waarom ben jij docent geworden?
- Hoe wil je herinnerd worden?
- Wat vind jij belangrijk in het lesgeven?
- Hoeveel vertrouwen heb jij in je eigen kunnen op het gebied van leren leren en plannen?
Net zoals je je leerlingen wilt inspireren en motiveren, is het belangrijk dat je ook je eigen mindset regelmatig onder de loep neemt. Wanneer je veranderingen wilt zien in het gedrag van je leerlingen, begint die verandering vaak bij jou als docent. Als jouw mindset zich richt op groei en ontwikkeling, zullen je leerlingen dat voelen en daarop reageren.
Mindset en leren
De invloed van mindset op leren is enorm. Overtuigingen over wat wel of niet mogelijk is, sturen ons gedrag. Dit betekent dat, als jij als docent je leerlingen wilt helpen meer te leren en betere resultaten te behalen, je hen ook moet helpen hun mindset te veranderen. Laat ze inzien dat falen een onderdeel is van leren, en dat succes draait om doorzettingsvermogen en het geloof in eigen kunnen.
Maar het werkt twee kanten op. Wil je verandering bij je leerlingen zien, begin dan bij jezelf. Hoe kijk jij naar je eigen rol in het onderwijs? Geloof jij dat je een positieve impact kunt maken, zelfs als dingen moeilijk worden? Je mindset heeft niet alleen invloed op je eigen werkplezier, maar ook op de motivatie en het succes van je leerlingen.
Begin bij jezelf
Het geloof in je eigen kunnen als docent is een krachtige motor achter verandering in de klas. Neem even de tijd om na te denken over je antwoorden op de eerder genoemde vragen. Als je merkt dat je twijfels hebt, wees dan niet bang om dat te erkennen en eraan te werken. Verandering begint met zelfreflectie en de wil om te groeien.
Wil je nog meer leren over hoe je je leerlingen kunt motiveren en activeren? Doe dan mee aan de gratis masterclass “Leerresultaten boosten: word meester in je leerlingen motiveren en activeren!” Speciaal ontworpen voor onderwijsprofessionals die hun leerlingen écht willen helpen bij het leren.
Door te werken aan je eigen mindset en self-efficacy, kun je niet alleen je eigen lessen verbeteren, maar ook een diepgaande impact hebben op je leerlingen. Het geloof in eigen kunnen vormt immers de basis voor succesvolle leerprocessen – zowel voor jou als voor je leerlingen.
Hopelijk inspireert deze blog je om met een frisse blik naar jezelf en je klas te kijken.
Wat ga jij anders doen?