Hoe krijg je de lesstof in het langetermijngeheugen van je leerlingen?
We leren onze leerlingen van alles, maar hoe zorg je er als docent voor dat de leerlingen de lesstof opnemen en verwerken in het brein? Kortom hoe komt al die lesstof in het langetermijngeheugen? Dat lees je in deze nieuwste tip!
Werkgeheugen
De lesstof die jij met je leerlingen deelt komt eerst binnen in het werkgeheugen. Doen leerlingen niks met de informatie, dan is de informatie (jouw belangrijke lesstof dus), binnen 1 minuut weer weg. Dat wil je natuurlijk niet.
Actie!
Er is actie nodig om de lesstof te verplaatsen van het werkgeheugen naar het langetermijngeheugen. Kortom er moet iets gebeuren met de nieuwe lesstof.
Daar zijn 3 pijlers onwijs belangrijk
1
Herhalen
2
Verdiepen
3
Structureren
Herhalen
Herhalen heeft helemaal geen HIP imago bij jouw leerlingen, maar is wel superbelangrijk. Ik zelf denk dat dit de meest essentiële pijler is om informatie over te plaatsen van het werkgeheugen naar het langetermijngeheugen.
Als je in je lessen veel herhaalt, dan zal op de korte termijn de opdracht gemakkelijker worden voor de leerling en op lange termijn zal de informatie overgeplaatst worden van het werkgeheugen naar het langetermijngeheugen.
Doe je niet aan herhaling? Dan vergeten de leerlingen de informatie snel. Ze moeten iedereen keer weer opzoeken: hoe zit het ook alweer? Dat is natuurlijk enorm tijdrovend en kost veel energie.
Verdiepen
Met verdiepen bedoel ik diep leren. De leerlingen moeten actief nadenken over de lesstof. Er zijn een heleboel verschillende manieren en werkvormen om het diep leren te stimuleren. Laat leerlingen bijvoorbeeld zelf vragen bedenken, of haak aan bij eerdere opgedane kennis, zodat de lesstof beter beklijft.
Of maak gebruik van beelden. Dat kan natuurlijk leerkracht gestuurd, maar ook leerling gestuurd. Laat leerlingen zelf beeldmateriaal zoeken. Leerlingen moeten dan nadenken over goede zoektermen. Dat dwingt ze om na te denken over de kern van de lesstof. Daarnaast zullen hun eigen voorbeelden goed aansluiten bij hun belevingswereld, waardoor de lesstof makkelijker te onthouden is.
Structureren
Laat leerlingen de lesstof categoriseren, rang ordenen of in een schema of tabel zetten. Als leerlingen de lesstof structuren wordt het gemakkelijker om de informatie op te slaan. De structuur vormt ‘kapstokjes’ voor het geheugen waar de informatie kan worden aangehaakt.
Hou daarbij wel in je achterhoofd dat leerlingen dit niet zomaar kunnen. Het scheiden van hoofdzaken en bijzaken is voor leerlingen een grote uitdaging. Dus wees een rolmodel. Laat zien hoe je het schema maakt en invult. Deel wat je denkt met de leerlingen. Daardoor zal 40% van de leerlingen meer onthouden.