Hoe kunnen leerlingen het beste lappen tekst leren?
Die lappen tekst, wat vond ik dat als kind moeilijk om te leren. Geschiedenis, biologie, aardrijkskunde. Hoe leer je dat? Hoe leer je die vakken met die enorme teksten?
Veel leerlingen vinden het enorm lastig om deze vakken te leren. In de tip van vandaag leg ik uit hoe je met kernwoorden actief en effectief deze vakken kan leren.
Dit noemen we controleren van begrip. Maar waar moet je rekening mee houden en hoe kan je het begrip van je leerlingen controleren? De antwoorden op deze vragen lees je in deze nieuwe tip.
Actief leren!
Heel veel leerlingen kiezen leerstrategieën die niet effectief zijn. Deze leerstrategieën voelen gemakkelijk en geeft ze een goed gevoel. Maar helaas zorgen deze manieren van leren er niet voor dat ze de stof goed opslaan.
Stel leerlingen lezen de tekst door, dan hoeft het brein eigenlijk niet na te denken. Als we willen dat leerlingen wat leren, dan moeten ze actief bezig zijn. Het brein moet continu aan het werk worden gezet.
Actieve manieren van leren zoals kernwoorden, woordkaartjes, de Cornell methode, zorgen ervoor dat de hersenen aan het werk worden gezet. Voor leerlingen zal het moeilijker voelen, maar op die manier leren leerlingen echt. De verbindingen tussen de hersencellen wordt sterker en sterker. De lesstof zullen zo beter onthouden.
Kernwoorden
Kernwoorden opschrijven is zo’n manier van actief leren. Leerlingen moeten namelijk uit hun hoofd opschrijven waar een instructie of stuk lesstof overgaat. Dat zorgt ervoor dat het brein hard aan het werk moet en de verbindingen tussen de hersencellen sterker en sterker wordt.
Hoe werkt deze actieve manier van leren?
Hoe werkt deze manier van leren? Hieronder een stappenplan, zodat jij, samen met je leerlingen aan de slag kan met het opschrijven van kernwoorden.
Stap 1: Bladeren
Laat leerlingen door het hoofdstuk bladeren om te zien waar de tekst over gaat. Op deze manier activeer je de voorkennis. Voorkennis is de bouwsteen tot leren. Laat de leerlingen de titel van het hoofdstuk bekijken, maar ook de titels van de paragrafen en de tussenkopjes. Laat ze de afbeeldingen bekijken. Waar denken ze dat het hoofdstuk over gaat en wat weten ze al?
Laat leerlingen dit niet alleen bedenken, maar laat het ze ook opschrijven.
Stap 2: Hardop lezen
Begin met het doorlezen van de eerste alinea (of de eerste paragraaf) afhankelijk van de hoeveelheid tekst. Laat leerlingen de tekst hardop lezen. Belangrijkste is dat het niet te veel is. Dat is echt verschillend per lesmethode, vak etc.
Stap 3: Kernwoorden opschrijven
Laat de leerlingen hun lesboek wegleggen of dichtklappen. Laat leerlingen daarna de belangrijkste dingen in kernwoorden opschrijven. Laat ze echt alleen de belangrijkste dingen opschrijven. Zo kort mogelijk. Laat ze geen dingen opschrijven die ze al weten.
Tip: Er zijn veel leerlingen die toch te veel willen opschrijven, geef dan een maximaal aantal woorden mee. Dan moeten ze wel tot de kern komen.
Stap 4: Aanvullen
Laat leerlingen het lesboek er weer pakken en laat ze controleren of ze écht alle belangrijke kernwoorden hebben opgeschreven. Missen er nog een paar: helemaal niet erg, laat die aanvullen.
Stap 5: Herhaal
Herhaal stap 2, 3 en 4 tot de leerlingen alle lesstof hebben behandeld.
Stap 6: Uitleggen
Nadat de leerlingen het hele hoofdstuk hebben gelezen en kernwoorden hebben opgeschreven, is het belangrijk dat ze aan de slag gaan met de kernwoorden. Als leerlingen iets willen leren en onthouden, is het belangrijk dat ze meer doen dan alleen lezen.
Laat leerlingen aan de hand van de kernwoorden uitleggen waar de paragraaf of het hoofdstuk over gaat. Dit wordt thuis wat lastiger, maar dan zeg ik altijd: doe alsof je een presentatie geeft over de lesstof.
Maak van jouw leerlingen leerexperts
Hoe meer kennis en ervaring jouw leerlingen hebben over deze effectieve leerstrategie, hoe gemakkelijker het gaat. Daarom is het onwijs belangrijk dat je samen met je leerlingen aan de slag gaat met leerstrategie. Integreer kernwoorden in je les. Laat zien hoe de leerstrategie werkt en deel het stappenplan met de leerlingen.
Laat de leerlingen deze leerstrategie in de les inoefenen en geef feedback op het proces en het resultaat. Dan pas help je je leerlingen echt met leren leren.