Hoe leer je die lappen tekst?
Vinden jouw leerlingen dat ook zo lastig? Die lappen tekst leren? Ik vraag het wel eens aan de leerlingen. “Hoe leer je dat nou, vakken als geschiedenis, aardrijkskunde of biologie?” Ik krijg dit dan als antwoord:
“Gewoon een beetje doornemen en doorlezen.”
Herkenbaar?
Doorlezen = geen leerstrategie!
Slecht nieuws voor jouw leerlingen, doorlezen is geen leerstrategie. Als je leest, ben je niet aan het leren, dus laat ze er zo snel mogelijk mee stoppen. Het liefst direct!
Als je de tekst aan het lezen bent, krijg je het gevoel dat je het goed kent. Jouw leerlingen denken dus dat ze goed voorbereid zijn voor de toets. Helaas is het tegenovergestelde waar. De lesstof zit in het kortetermijngeheugen. Je herkent de stof, maar je kent de stof niet.
Dus door alleen maar te lezen, leer je niet. De hersenen van je leerlingen worden op deze manier niet aan het werk gezet. Ze onthouden de lesstof niet echt. Maar wat moeten jouw leerlingen dan wel doen om te goed leren?
Hoe moet het wel?
Ja, hoe moeten je leerlingen dan die lappen tekst leren? Het allerbelangrijkste: zet de hersenen aan het werk! Laat leerlingen actief leren.
Hoe kan je die lappen tekst actief leren?
Stap 1: Voorkennis activeren
Het is onwijs belangrijk dat de voorkennis geactiveerd wordt. Als de voorkennis wordt geactiveerd, kunnen de leerlingen de lesstof beter onthouden. Lees de titel van het hoofdstuk, lees de titel van de paragrafen en bekijk de afbeeldingen. Wat weet je al van dit onderwerp? Bedenk het niet alleen, maar schrijf het ook op.
Stap 2: Lezen
Lees een alinea. Echt alleen een alinea en niet meer, anders is het te veel informatie. Je kan het beste hardop lezen, zodat je het ook echt goed leest.
Stap 3: Kernwoorden opschrijven
Leg je lesboek weg en vraag jezelf af: Wat heb ik gelezen? Wat staat hier eigenlijk? Wat is de kern van deze alinea? Schrijf dat in kernwoorden op. Pak je lesboek er weer bij en kijk of je alle belangrijke kernwoorden hebt opgeschreven. Ontbreekt er nog een paar woorden? Vul dat gewoon aan.
Herhaal stap 2 en 3 tot je alle lesstof hebt behandeld.
Stap 4: Actie!
Nadat je het hele hoofdstuk hebt gelezen en begrepen, is het van belang dat je ermee gaat oefenen. Als je goed wilt leren, doe je dat op een actieve manier. Niet alleen maar lezen, maar ook echt écht iets doen.
Je hebt alle kernwoorden van het hoofdstuk op een rijtje gezet. Leg de inhoud aan iemand anders uit. Doe alsof je een presentatie geeft over de lesstof. Je zou het je vader kunnen uitleggen, je hond, je klasgenoot (via Facetime bijvoorbeeld) of de spiegel. Ik legde de lesstof vroeger aan m’n muur uit. In het begin een beetje onwennig, maar het werkt echt!
Nog meer actie!
Naast de kernwoorden opschrijven over de lesstof en het aan een ander uitleggen, zijn er nog meer manieren om actief bezig te gaan met de lesstof.
Begrippen
Veel lesmethodes hebben begrippen. Deze begrippen kan je bijvoorbeeld op flashcards (woordkaartjes) maken. Het begrip op de ene kant en de uitleg aan de andere kant. Zorg er wel voor dat je de uitleg zoveel mogelijk in je eigen woorden opschrijft.
Met woordkaartjes kan je jezelf heel gemakkelijk overhoren. Je bent dan actief bezig en zal de begrippen snel in je hoofd hebben.
Oefeningen
Een andere manier om actief bezig te gaan met de lesstof, is oefeningen maken. Er zijn heel veel verschillende mogelijkheden om oefeningen te maken.
1
Opgave uit het boek nog een keer maken;
2
Oefentoets of toets jezelf uit het boek maken;
3
Zelf toetsvragen bedenken.
Genoeg manieren om die lappentekst te leren. Hopelijk kan je op deze manier je leerlingen helpen om de lesstof actief te leren of misschien ben jij leerling en heb je wat aan deze tip gehad!
Als je nog een andere manier hebt of kent om die lappen tekst te leren, laat het dan vooral weten in een reactie!