Hoe zorg je ervoor dat leerlingen wél wat met je tips doen?
Kom jij met oplossingen of de leerling?
Als ik je één ding mag meegeven, is het: neem de tijd voor gesprekken met je leerlingen!
Klinkt zo simpel en logisch, maar dit gebeurt in de praktijk onvoldoende. Doordat je zo druk bent en weet wat er gebeuren moet (jij weet wat er moet gebeuren om het ‘op te lossen’ of hoe je de leerling verder kan helpen), is de kans groot dat je direct met de oplossing komt. En direct de vaardigheden gaat oefenen.
Op de korte termijn lijkt het dat jij je leerling snel en goed geholpen hebt, maar op de lange termijn heeft jouw hulp helemaal geen effect. Je gaat voorbij aan twee belangrijke dingen.
Wat heeft de leerling nodig?
Is jouw oplossing de juiste voor de leerling? Waarom doet hij of zij zo? Een manier die past, is belangrijk om hem of haar gemotiveerd te houden.
Is de leerling gemotiveerd om het ‘probleem’ aan te pakken?
Het opmerken van een ‘probleem’ is iets anders dan er ook echt iets mee willen. Een voorbeeld dat voor velen van jullie vast herkenbaar is: “Ik weet dat het goed is om te sporten, maar ik heb echt geen tijd”.
Gevolgen van de motivatie overslaan!
Als je de motivatie overslaat, dan is de kans groot dat jouw leerling op de lange termijn niks met jouw tips, hulp en adviezen doet.
Misschien zijn onderstaande voorbeelden heel herkenbaar voor jou!
Leerlingen die Ja zeggen, maar Nee doen. Ja mevrouw, ik ga nu echt een planning maken. Komt goed! Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat de leerling sociaal wenselijke antwoorden geeft.
Ander voorbeeld: leerlingen doen het wel om van het gezeur van hun ouders en/of mentor af te zijn. Ze maken een goede start, maar vrij snel zie je dat ze dit op de lange termijn niet vol houden. Het ‘goede’ gedrag is van korte duur.
Als laatste heb je nog de passieve leerling. De passieve leerling doet niks, maar de docent/mentor is heel hard aan het werk. Praat veel, bedenkt oplossingen, maar de leerling, die doet niks!
Dus voordat jij concreet aan de slag kan gaan met je leerling, is het belangrijk om genoeg verandertaal te ontlokken!
Hoe je dat doet? Dat lees je in mijn e-book!
Nieuwsgierig naar het e-book, klik hier om te downloaden!