Houd je tijd bij!
Tijd inschatten? Houd je tijd bij!
“Ik vind het zo lastig om in te schatten hoe lang ik bezig ben met iets. Dan heeft het toch helemaal geen zin om een planning te maken? Dan klopt m’n planning niet meer en moet ik dat weer aanpassen. Blijf ik alleen maar bezig met die planning. Dat schiet toch ook niet op?”
Ik hoor vaak van leerlingen dat ze geen idee hebben hoe ze lang ze voor een vak bezig zijn. Dat ze soms denken heel veel tijd kwijt te zijn aan bijvoorbeeld natuurkunde, maar dat het achteraf wel meevalt. Maar natuurlijk zie ik het ook andersom gebeuren. Leerlingen denken in 20 minuten hun wiskundehuiswerk te kunnen maken, maar dat valt dan achteraf toch een beetje tegen.
In deze blog deel ik 4 tips met je, zodat je je tijd beter kan inschatten en dus betere planningen kan maken!
Tips voor het inschatten van tijd!
Ik maak zelf al heel lang planningen. Afgelopen jaren heb ik van alles gelezen en geleerd over plannen, zodat ik er steeds beter en beter in kan worden. Dat gaat best aardig kan ik wel zeggen. Sinds een jaar maak ik planningen waar ik ook van tevoren de tijd inschat.
Dit zijn mijn belangrijkste tips voor jou!
Tip 1: Houd je tijd bij
De belangrijkste tip: houd je tijd bij! Als je gaat plannen, bedenk dan van tevoren hoe lang je ergens mee bezig bent. Dat is in het begin moeilijk inschatten, maar naarmate je dat vaker doet, word je er steeds beter in.
Heb je je actie uitgevoerd? Ben je klaar? Schrijf dan op hoe lang je er echt mee bezig bent geweest. Door de tijd bij te houden, krijg je steeds beter inzicht in die tijd die je jij nodig hebt om bijvoorbeeld wiskunde te maken of hoeveel tijd het je kost om Engels te leren.
Wat het inzicht in de tijd jou gaat opleveren? Een heleboel, maar je planning wordt er vooral beter van. Je gaat een steeds betere planning maken die ook echt haalbaar is. Zo hoef je niet de hele tijd je planning aan te passen. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je minder gaat uitstellen.
Tip 2: Doe alsof je tijd voor een ander inschat
Het klinkt misschien een beetje gek, maar we mensen denken heel positief over onszelf. We overschatten onze kennis en vaardigheden. Ja, het is echt. Dat geldt ook als we een inschatting moeten maken over de tijd. We schatten onze eigen tijd altijd optimistischer in dan de tijd van een ander.
Je denkt dus over jezelf dat we dingen sneller kunnen doen dan iemand anders. Wanneer je jouw planning maakt, denk je eens in dat het de planning is van je vriend of klasgenoot. Schat op basis daarvan de tijd in. Ik weet bijna zeker dat je dan niet zo’n strakke en strenge planning maakt!
Tip 3: Verdubbelen maar!
Verdubbelen? Ja, het werkt heel simpel. Als je veel te optimistische en positieve planningen maakt, verdubbel je de tijd. Dus stel jij denkt dat je 20 minuten bezig met het maken van je wiskunde huiswerk, dan zet je de verdubbelaar in. In je planning zet je dus dat je 40 minuten bezig bent met wiskunde.
Tip 4: Deel het op in stukjes!
Heel veel leerlingen maken een planning, waarin ze veel te grote en vage taken zetten. Ik zie vaak planningen waarop staat: Frans hoofdstuk 3 leren. Dit is een vage actie. Want wat ga je precies leren voor Frans? De woordjes? De zinnen? Of de grammatica?
Daarnaast is deze actie veel te groot. Doordat de taak groot en vaag is, is het super lastig om goede inschatting te kunnen maken van de tijd. Je weet niet goed wat zo’n taak precies inhoudt.
Hoe zorg je ervoor dat je een betere inschatting kan maken? Hoe bepaal je hoeveel tijd je kwijt bent aan het leren van Frans? Deel het op in stukjes. Maak kleinere acties en taken.
Het leren van het proefwerk Frans bestaat bijvoorbeeld uit:
275 woordjes
35 zinnen
5 grammatica onderdelen
Doordat je het hebt opgedeeld in stukjes, kan je een betere tijdsinschatting maken.
Dit waren de vier tips voor het inschatten van je tijd. Hopelijk heb je er wat aan gehad!