Dit wordt een hele eerlijke en persoonlijke blog, want toen ik zelf voor de klas stond, liet ik mijn leerlingen voor vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek samenvattingen maken.
Eigenlijk deed ik alles wat ik verkeerd kon doen, verkeerd. In deze blog deel ik wat ik destijds verkeerd heb gedaan en wat ik nu absoluut anders zou doen.
Wat ging er fout?
De opdracht om samenvattingen te maken
Laat ik eerlijk zijn, ik was onwijs trots op mezelf dat ik tijd en aandacht besteedde in mijn lessen, zodat leerlingen daar konden leren voor de toets. Ik creëerde dus echt tijd om te leren. Daarbij gaf ik mijn leerlingen het advies:
‘Neem het hoofdstuk door en maak een samenvatting’.
Daarnaast gaf ik mijn leerlingen per hoofdstuk een overzicht van de belangrijkste stof. Deze zat bij de lesmethode in. Kwestie van printen en uitdelen maar. Op dit blad gaf ik ze het advies en de tip om de belangrijke onderdelen te markeren of te onderstrepen.
Ik dacht echt dat ik goed bezig was, maar eerlijk, dat was natuurlijk absoluut niet het geval. Nu weet ik dat ik mijn leerlingen niet de juiste informatie gaf, maar ook geen instructie en uitleg.
Instructie en uitleg geven, zijn van cruciaal belang. We moeten onze leerlingen aanleren HOE ze moeten leren. Dit kunnen ze niet zomaar of spontaan. Dit is een vaardigheid die we in het onderwijs moeten aanleren.
Hoe leerden mijn leerlingen?
En hoe leerden mijn leerlingen? Heel simpel:
- Lezen, lezen, lezen
- Op het laatste moment
- Samenvattingen maken
- Markeren van belangrijke onderdelen
- Overschrijven
Je herkent deze manieren van leren vast, want deze 5 manieren van leren zijn heel populair onder onze leerlingen en studenten. Het vervelende: ze zijn totaal niet effectief.
Ik adviseerde mijn leerlingen deze manieren van leren, maar ze vonden het zelf ook fijne manieren om de toets te leren.
Nu weet ik dat deze vijf manieren van leren – lezen, samenvatten, markeren, leren op het laatste moment en overschrijven, absoluut niet effectief en efficiënt zijn. Als een leerling zegt dat het een fijne manier van leren is, moet er een alarmbel af gaan. Leren moet juist moeilijk voelen. Het moet een beetje pijn doen.
Wat heb ik geleerd?
Het besef
Mijn leerlingen wisten WAT ze moesten leren, maar ze hadden geen idee HOE ze dat moesten aanpakken. Dat is best logisch; ik had het zelf ook nooit geleerd. Toen ik op school zat, maakte ik ook samenvattingen, maar niemand had mij geleerd hoe ik moest leren. Dus ik deed ook maar wat.
De keuze voor eenvoudige methoden
Wat ik nu begrijp, is dat wij als mensen vaak kiezen voor leermethoden die makkelijk en prettig aanvoelen. Maar deze methoden zorgen er niet voor dat de stof langdurig goed wordt opgeslagen. En dat is essentieel voor een succesvol leerproces.
Wil jij weten waarom deze manieren van leren niet effectief zijn en wat wél werkt?
Meld je dan aan voor mijn gratis vernieuwde masterclass. In deze masterclass ontdek je hoe je leerlingen kunt begeleiden naar effectievere leerstrategieën. Dit zorgt ervoor dat ze niet alleen beter leren, maar ook met meer zelfvertrouwen hun toetsen kunnen maken.
Laten we samen het leren leren bevorderen en onze leerlingen de tools geven die ze nodig hebben. We willen hen niet alleen voorbereiden op toetsen, maar ook op een leven lang leren.