Wist je dat veel leerlingen thuis geblokt leren? Leerlingen leren bijvoorbeeld Duits woordjes A en die herhalen ze twee keer. Daarna gaat de leerling door naar woordjes B. Dat ziet er dan zo uit:
AAA
BBB
CCC
Leerlingen leren op deze manier te veel geblokt en dat is niet effectief. Daardoor zullen leerlingen de stof niet in het langetermijn opslaan.
Wat wil je wel?
Je wilt dat leerlingen het interleaving effect gaan inzetten. Dat kan je doen door de blokjes af te wisselen:
ABC
BAC en daarna CAB.
Als je naar de onderzoeken kijkt, zie je dat geblokt leren op korte termijn effect heeft, maar op de lange termijn is deze manier van leren niet effectief.
Help je leerlingen dus om het interleaving effect in te zetten. Op de foto zie je een schema dat Diana met haar leerlingen heeft gedeeld om de woorden van woordenschat te leren.
Diane is een docent die ik heb mogen begeleiden in onze Mastermind-opleiding. In de opleiding zijn we onder andere aan de slag gegaan met de effectieve leerstrategieën.
Ze had zelf veel voorkennis over het onderwerp, maar de vertaling van de theorie naar de praktijk maken, daar liep ze op vast. Kortom hoe implementeer je de effectieve leerstrategieën in je les?
Diane:
“Dank je wel voor deze ervaring, ik heb genoten! Super fijn dat je me wilde en kon coachen op twee sporen: als leerkracht en daltoncoördinator. Ik vond het fijn dat je mij uitdaagde, scherp hield, liet experimenteren, complimenteerde als het me lukte en met mij de werkvormen verder kon uitbouwen. Met jouw hulp ben ik niet alleen gegroeid als leerkracht, maar ook als daltoncoördinator.”
Ze ging onder andere bezig met de drie herhaalvragen, de doelenchecker en het interleaving effect. Nieuwsgierig of onze Mastermind-opleiding ook wat voor jou is? Plan gratis een kennismakingsgesprek om te kijken of wij een match zijn!
Tipvanflip:
De Mastermind-opleiding wordt (9 van de 10x) vergoed door je school of het bestuur.