Is het brein van onze leerlingen wel toe aan plannen?
Kunnen leerlingen nou wel of niet plannen? Ja, leerlingen kunnen plannen, maar dat kunnen ze niet zomaar. We moeten deze vaardigheid aanleren. Hoe meer tijd en aandacht we besteden aan plannen, hoe meer er geactiveerd wordt in de hersenen van leerlingen en hoe sneller ze het leren en uiteindelijk hoe makkelijker het gaat.
In deze tip deel ik theorie over plannen en het brein.
Kunnen leerlingen nou wel of niet plannen?
Kunnen leerlingen nou wel of niet plannen? Er zijn genoeg docenten die zeggen dat hun leerlingen niet kunnen plannen, omdat hun brein in ontwikkeling is. Daarom heeft het geen zin om ze het aan te leren.
Wat mij betreft is dat veel te kort door de bocht. Daarnaast is het ook nog eens niet waar!
Het tienerbrein
Ja, het tienerbrein is ontwikkeling. Dat klopt, maar dat betekent niet dat we leerlingen niet kunnen leren plannen. Het is juist heel goed (en belangrijk) dat we leerlingen leren plannen, want zo trainen ze deze complexe vaardigheid.
Als jij als docent aandacht en tijd besteed aan plannen, dan kunnen leerlingen sneller en beter plannen. Stel jij besteed elke les aandacht aan plannen, dan worden de hersenen geactiveerd en gaat het gebied zich ontwikkelen. Dus hoe meer aandacht en tijd we besteden aan plannen, hoe gemakkelijker het wordt!
Ze kunnen nu toch wel plannen?
Wat we niet van onze leerlingen kunnen verwachten is dat ze het wel kunnen. Ze hebben het nodig om het plannen stap voor stap te leren. Daarin ben jij als docent, mentor, slb-er of coach retebelangrijjk!
Plannen en het brein
Jouw leerlingen hebben waarschijnlijk moeite met plannen, regelen, organiseren en prioriteiten stellen. Het brein van onze leerlingen is nog niet in staat om onbelangrijke informatie te onderdrukken. Dat betekent dat ze impulsief zijn en snel afgeleid.
Leerlingen kunnen dit onhandige gedrag moeilijk stoppen. Meestal ervaren leerlingen dit absoluut niet als een probleem.
De grootste uitdaging bij plannen!
De grootste uitdaging bij het begeleiden en aanleren van plannen van jouw leerlingen is, dat ze de lange termijn nog niet kunnen overzien. Morgen is al ver weg. De toets die over twee weken staat gepland, voelt als volgend jaar. Jij weet dat het belangrijk is om tussendoor al die begrippen te leren, maar leerlingen voelen daar absoluut niet het nut van in. Dat duurt nog zooooooooooooo lang.
Leerlingen kunnen de lange termijn nog niet goed overzien. In combinatie met het zelfinzicht dat ontbreekt en alle andere dingen die leuker en interessanter zijn, maakt het een flinke uitdaging om leerlingen te motiveren tot het maken en uitvoeren van een planning.
Wat kan je verwachten van leerlingen?
Leerlingen tussen 14 en 17 jaar kunnen op de korte termijn eenvoudige taken plannen. Onderzoek laat zien dat plannen moeilijk is voor leerlingen. Daarom is begeleiding bij het leren plannen zo gigantisch belangrijk! Help leerlingen bij het ontwikkelen van vaardigheden zoals plannen, prioriteren, oorzaak-gevolg inzien.
Dus wat is het gevolg als die ene leerling niet haar huiswerk maakt, maar een middagje gaat shoppen met vriendinnen?
Het nut
Daarnaast is het belangrijk dat leerlingen gaan inzien wat het nut is van het maken én uitvoeren van een planning. Pas als leerlingen zien wat het nut is en ervaren wat het oplevert, zijn ze bereid om zich in te zetten. Daarom is het belangrijk om er continu aandacht aan te besteden.
Ik hoop dat ik je aan het denken heb gezet en dat je vanaf nu in je lessen aandacht gaat besteden aan plannen.