Jouw leerlingen hebben een engeltje en duiveltje op hun schouder!
Motivatie is een van de bouwstenen van de Leerlabmuur. De muur begint bij jezelf kennen en de tweede steen is motivatie. Motivatie is wat mij betreft een heel belangrijke bouwsteen. Een bouwsteen die volgens mij veel te vaak wordt overgeslagen. In deze tip leg ik uit wat ambivalentie is en hoe je het engeltje van jouw leerlingen meer kan laten spreken!
Motivatie op de eerste plaats!
Ga eerst aan de slag met de motivatie van jouw leerlingen, voordat je concrete tips deelt op het gebied van leren leren en plannen. We gaan ervan uit dat leerlingen wel gemotiveerd zijn om het probleem op te lossen. Maar heel eerlijk, dat hoeft helemaal niet zo te zijn! Misschien vinden jouw leerlingen wel helemaal niet dat ze een ‘probleem’ hebben?
Docenten trekken vaak zelf te snel een conclusie en gaan te snel praktisch aan de slag met hun leerlingen. Ze helpen met het maken van een overzicht, planning of een andere manier van leren. Docenten zijn heel hard aan het werk.
Maar is dat wel wat de leerling nodig heeft? Is jouw leerling wel gemotiveerd om aan de slag te gaan? Voordat je in actie komt, is het belangrijk om de motivatie van je leerling te ‘onderzoeken’ en te beïnvloeden.
Jij hebt invloed op de motivatie van je leerlingen!
Maar Laura, heb ik dan invloed op de motivatie van mijn leerlingen? Jazeker heb je dat! Jij als docent hebt een behoorlijk grote invloed op de motivatie en gedrag van je leerlingen. Als je dit goed aanpakt, kan jij de motivatie zelfs met 20 tot 40% vergroten!
Ambivalentie
Ken je het begrip Ambivalentie? Jouw leerlingen zijn allemaal ambivalent. Ze hebben een dubbel gevoel bij dingen. Er zijn redenen om te veranderen, maar er zijn ook genoeg redenen om dat niet te doen.
Ze zien de positieve dingen, maar ook de negatieve dingen. Alle leerlingen hebben dat. Je zou kunnen zeggen dat je leerlingen op een wipwap zitten. Hoe meer gewicht jij aan de ene kant legt, hoe meer gewicht de leerling er aan de andere kant tegenoverstelt.
Laat ik je meenemen in een voorbeeld. Stel jij pleit bij Thijmen voor een verandering. Een verandering bij het leren. Thijmen is namelijk alleen maar een beetje aan het doorlezen en jij weet dat dit niet werkt. Dus jij pleit ervoor dat Thijmen gaat werken met woordkaartjes. Doordat jij pleit voor verandering. Pleit Thijmen tegen.
Engeltje en Duiveltje
Je zou kunnen zeggen dat jij het Engeltje benadrukt en de Thijmen het Duiveltje. Daardoor wordt de kans op een verandering kleiner en zal de leerling meer en meer behoudtaal spreken.
Behoudtaal
Behoudtaal zijn alle uitingen die pleiten TEGEN verandering. Verandertaal zijn alle uitingen van de leerlingen die pleiten VOOR verandering. Leerlingen zitten vaak tussen behoudtaal en verandertaal in. Thijmen wil wel de lusten, maar niet de lasten van die andere manier van leren. Kortom jouw leerlingen hebben een Engeltje en Duiveltje op hun schouder.
Aan jou de taak om het Engeltje harder en meer te laten spreken!
Verandertaal ontlokken!
Dus voordat jij concreet aan de slag kan gaan met je leerling/leerlingen, is het belangrijk dat ze meer verandertaal spreken dan behoudtaal. Verandertaal kan je ontlokken tijdens 1-op-1 gesprekken en in je lessen. In de Mastermind vertel ik hier meer over en oefenen we ook met het ontlokken van verandertaal.
Nieuwsgierig naar de Mastermind? Schrijf je vrijblijvend in en ik hou je op de hoogte als er weer een nieuwe groep start.
Succes met de Duiveltjes en Engeltjes van jouw leerlingen!