Kies een vaste plandag!
Voor leerlingen is het lastig om op lange termijn een planning te maken en uit te voeren. Het hersengebied dat betrokken is bij het plannen en het maken van beslissingen, de prefrontale cortex, is nog onder constructie.
Dat betekent niet dat leerlingen niet kunnen plannen. Het lukt leerlingen best om met hulp een plan in hun agenda te zetten. Ze vinden het vooral lastig om het plan uit te voeren.
Ik hoor vaak in mijn praktijk van ouders dat hun kind heel goed kan plannen. Maar als ik dan met de leerling naar de planning kijk, zie ik dat er een planning is, maar dat de planning niet haalbaar is, niet specifiek genoeg en met veel te grote doelen.
Wat je dan vaak ziet gebeuren is dat leerlingen vaak op het allerlaatste moment gaan leren. Vaak gaat het dus om onmacht. Kinderen leren plannen, levert dus veel voordelen op!
Voordelen van plannen!
In mijn praktijk help ik leerlingen vaak met het maken van een haalbare en duidelijke planning. In het begin zijn ze niet altijd overtuigd. Ze denken dat ze wel zonder een planning kunnen.
“Plannen, nee dat is echt niet nodig. Het zit wel in m’n hoofd”
Vaak weten kinderen niet hoeveel voordelen een weekplanning ze kan geven. Maar als ze een tijdje werken met een planning, willen ze niet meer anders!
Minder stress!
Heel veel kinderen ervaren stress rondom school. Logisch. Als al het huiswerk zich blijft opstapelen, er steeds meer toetsen en verslagen bij blijven komen, zie je door de bomen het bos niet meer. Je hoofd wordt steeds voller en voller en je ervaart steeds meer stress.
Maar als je al dat huiswerk, die toetsen en verslagen in een planning zet, weet je dat het goed komt. Je weet wanneer je wat gaat doen en stress niet meer (of in ieder geval minder) of het allemaal wel goed komt en wanneer je het moet doen!
Structuur
Een weekplanning op papier zorgt voor structuur en overzicht. Door een planning op papier te maken heb je meer overzicht. Al dat huiswerk hoef je niet meer in je hoofd te onthouden. Je kan daarnaast ook beter vooruitkijken. Je hebt meer inzicht in wat er aankomende week gaat komen en wat er moet gebeuren.
Een betere concentratie!
Door de planning, weet je precies wat er gaat komen. Je weet precies wat je wanneer gaat doen. Daardoor zal je concentratie veel beter zijn. Je bent niet in je hoofd bezig of alles wel goed komt en of je alles wel afkrijgt. Maar je kan echt bezig met het huiswerk of die ene toets.
Daarnaast hoef je ook niet meer de hele tijd op je mobiele telefoon. Alles wat je moet doen staat in je planning, dus Magister en Som2day is bijna niet meer nodig. Dat zorgt voor minder afleiding!
Meer vrije tijd!
Als je een planning maakt, kan je natuurlijk ook vrije tijd inplannen! Als ik mijn planning maak, plan ik eerst altijd mijn vrije tijd in. Veel kinderen die mij in de praktijk komen, geven aan dat ze weinig vrije tijd hebben. Zoveel tijd bezig zijn met school. Maar als ze gaan plannen, ontstaat er meer vrije tijd.
Vaste Plandag!
Wil je van het plannen een gewoonte maken? Kies dan een vaste dag in de week waarop je de planning maakt. Kies een dag uit die voor jou werkt. Ik zie bijvoorbeeld dat de ene leerling het heel erg fijn vindt om op vrijdag de planning te maken. Maar een andere leerling vindt het veel fijner om de planning op zondag te maken.
Het maakt dus niet op welke dag je je planning maakt maar zorg er wel voor dat je elke week dezelfde dag kiest. Op deze manier wordt het plannen een gewoonte.