Wij mensen zijn heel erg goed in nadenken over dingen. Piekeren. Doe ik het wel goed? Nadenken over school(resultaten), huiswerk, uiterlijk, vriendschappen. Piekeren doet iedereen wel eens. Het is zelfs heel normaal om af en toe te piekeren, want je kan natuurlijk nooit altijd positief zijn. Bij sommige kinderen blijft het hoofd maar malen: zij piekeren heel erg veel. Meestal is dat tijdelijk, je kind zit even een tijdje niet zo lekker in zijn vel. Er is een ruzie geweest of je kind heeft een aantal onvoldoendes op school gehad. Je kind is uit balans en denkt en piekert meer.

“Mam, mijn hoofd stopt maar niet met denken” 

Wanneer wordt piekeren een probleem?

Piekeren wordt een probleem als je kind zo nu en dan wakker ligt en niet in slaap kan vallen, omdat het hoofd maar ‘aan blijft staan’.  Super vervelend, want dat kan je kind een heleboel energie kosten. Hieronder vind je een aantal tips die jouw kind kunnen helpen om zo weer de baas te worden over zijn/haar hoofd.

Hoe help ik mijn kind met dat eindeloze gepieker?

Heb jij thuis een kind dat veel piekert? Hier onder een aantal tips om je kind te helpen weer baas te worden over zijn gedachten.

Open houding
Zorg dat je als ouder een open houding hebt richting je kind. Schrik niet openlijk van de piekergedachten en uitspraken van je kind. Ook al kunnen de onderwerpen waar je kind over piekert heel groot zijn (bijvoorbeeld de dood).
Begrip is bij piekeren heel belangrijk. Als jij schrikt of je geeft direct je mening over de gedachten van je kind, kan dat ervoor zorgen dat je kind dichtklapt en helemaal niks meer deelt over de piekergedachten. Dat is natuurlijk het laatste wat je wilt. Daarnaast is de kans heel groot dat jouw kind daarna nog meer gaat piekeren. Wees open en geef eerlijk antwoord op de vragen, zorgen, en gedachten van jouw kind.

Bewegen
Bewegen is een hele goede manier om even uit je hoofd te gaan. Zet het lichaam van je kind in de actiestand. Uit je hoofd, in je lichaam. Dit kan op veel verschillende manieren. Bedenk samen welke manier het beste bij jouw kind past. Het kan zijn dat je samen even gaat wandelen en de hond uitlaat, misschien is sporten wel een goede manier om bezig te zijn voor jouw kind, maar creatief bezig zijn of muziek maken kan uiteraard ook.

De piekerpot
Introduceer de piekerpot. De piekerpot is een pot waar alle piekergedachten in kunnen. Leg naast de pot een notitieblokje met een potlood of pen. Laat je kind voor het slapen gaan elke piekergedachte op een briefje schrijven. Stop de briefjes in de pot. Op deze manier zijn de zorgen en gedachten letterlijk verdwenen en kan je kind rustig gaan slapen.

Overleg samen met je kind wat je doet met de piekergedachten die in de piekerpot zitten. Bespreek je die samen op een later moment? Gooi je ze weg? Mag je als ouder de piekerbriefjes zien of liever niet? Maak daar samen afspraken over.

Piekertijd
Piekertijd, dat klinkt heerlijk. Plan elke dag piekertijd in. Hoe lang dat is, dat is afhankelijk wat voor jouw kind werkt. Dat kan 15 minuten zijn, maar ook 30 minuten. Het is net wat jouw kind nodig heeft en fijn vindt. Piekertijd kan jouw kind meer rust geven.

Hoe werkt piekertijd?
Piekertijd is tijd waarin je heel bewust mag piekeren. Dit werkt natuurlijk het beste als je op een rustige plek zit waar je je fijn voelt. Bedenk samen met je kind welk tijdstip hier het beste voor is. Kies een moment zodat je na het piekeren iets kunt wat jouw kind leuk vindt en wat zorgt voor ontspanning. Bijvoorbeeld sporten, wandelen, tekenen, muziek maken, etc.

Bedenk samen met je kind wat hij of zij de fijnste manier vindt om de piekergedachten op papier te zetten. Voor het ene kind werkt dat het beste door te schrijven, maar voor een ander kind werkt het fijner om een mindmap te maken. Er zijn verschillende mogelijkheden: een lijstje, tekenen, een verhaal schrijven, een strip, etc. Het gaat er niet om hoe je je piekergedachten op papier zet, maar het gaat er vooral om dat je het doet!

Doordat jouw kind de piekergedachten op papier zet, is het vrijwel onmogelijk om door te blijven piekeren en piekeren. De gedachten krijgen een plek.

Dit geldt vooral als je de piekergedachten opschrijft, want je schrijft natuurlijk nooit 8 of 14x hetzelfde op. Je blijft niet meer in cirkeltjes denken. De piekergedachten staan op papier en dat zorgt er vaak ook voor dat je iets gaat doen met die gedachten.

Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen over piekeren? Neem dan gerust contact met me op.

 

 

Laat een reactie achter