Laat leerlingen aantekeningen maken tijdens de les!
Wil jij leerlingen helpen bij het leren? Laat ze aantekeningen maken. Leerlingen maken nu minder aantekeningen dan de leerlingen van twintig jaar geleden. Ze krijgen kant-en-klare samenvattingen of maken invuloefeningen om de lesstof te verwerken. Ik geloof dat de leerlingen dan onvoldoende leren en de lesstof niet op de lange termijn zullen onthouden. Laat leerlingen aantekeningen maken en ze zullen de lesstof beter onthouden! Hoe? Dat leg ik uit in deze nieuwe tip.
Maken jouw leerlingen nog aantekeningen?
Ik ben heel nieuwsgierig. Doen jouw leerlingen het nog? Aantekeningen maken? Steeds vaker zie ik op scholen dat leerlingen met laptops en tablets werken. De boeken staan online en een notitieboekje? Dat hebben ze of kennen ze niet.
Zonde, want aantekeningen maken is heel effectief voor leerlingen. Het zorgt ervoor dat jouw leerlingen de lesstof beter zullen onthouden.
Actief leren!
Leerlingen kunnen jouw lesstof beter onthouden als ze actief betrokken zijn bij de les. Als docent let je op de actie en reactie van de leerling.
Door leerlingen aantekeningen te laten maken, stimuleer je de cognitieve vaardigheden. Je sluit aan bij de drie pijlers om de lesstof op te slaan in het langetermijngeheugen:
- herhalen
- verdiepend leren
- structureren
Als leerlingen aantekeningen maken, herhalen ze de lesstof, zijn ze diep aan het leren (actief bezig/iets doen), daarnaast zijn ze ook direct de lesstof aan het structureren, waardoor ze de lesstof beter gaan onthouden. Als leerlingen aantekeningen maken zullen ze eerder verbanden herkennen.
Bord
Hoe gebruik jij je bord? Heb je kant en klare powerpoint presentaties of maak je aantekeningen tijdens de les en bouw je de lesstof steeds verder en verder uit?
Vroeger was het schoolbord wettelijk verplicht . De docent maakte tijdens de les aantekeningen op het krijtbord om de lesstof duidelijk te maken en visueel te ondersteunen. Iets wat steeds minder en minder gebeurt.
Voordelen van aantekeningen op het bord
Als je werkt met aantekeningen op het bord, dan komt er langzaam steeds een beetje nieuwe informatie bij. Doordat je het langzaam opbouwt, worden de verbanden zichtbaar. We weten allemaal dat leerlingen het lastig vinden om verbanden in de lesstof te zien en ontdekken. Maar doordat jij aantekeningen op het bord zet en deze langzaam uitbouwt, zullen ze de verbanden zien en de lesstof goed opnemen.
Het langzaam opbouwen van aantekeningen op het bord, zorgt dat jouw leerlingen de instructie beter zullen onthouden. Tegenwoordig zijn krijtborden vervangen door digiborden. Te gek, maar we moeten die “goede oude krijtborden” niet vergeten. Toch?
Mooi dat je het met me eens bent. Nu komt het leuke, want ik wil je uitdagen. Ik wil je uitdagen je Powerpointpresentaties even te laten voor wat het is en ik wil je uitdagen het bord weer te gaan gebruiken.
Teken, schrijf en geef je leerlingen de tijd om de leerstof op te nemen en te verwerken. Laat leerlingen jouw aantekeningen overnemen met pen en papier. Doordat leerlingen écht schrijven, moeten ze een motorische handeling doen. Dit kost meer ‘energie’ van het brein en daardoor zullen ze het door te schrijven beter onthouden.
Hoe maak je goede aantekeningen?
Als ik kijk naar de schoolvakken, kunnen we onderscheid maken tussen procedurele kennis en feitenkennis.
Procedurele kennis
Procedurele kennis is stof die je weg kan zetten in stappenplannen of regels. Dit zie je vaak bij wiskunde of talen.
Ontwerp een stappenplan bij de lesstof
Toen ik zelf voor de klas stond had ik mijn eigen stappenplan gemaakt voor het maken van een staartdeling. Bij Nederlands maakte ik mijn eigen stappenplannen om de persoonsvorm, het gezegde, het lijdend voorwerp en het meewerkend voorwerp uit de zinnen te halen. Kijk naar de stof en bedenk hoe je structuur kan bieden. Ook hier geldt weer: durf de methode los te laten en te vertrouwen op jezelf.
Feitenkennis
Dan hebben we nog die andere vakken zoals geschiedenis, biologie, aardrijkskunde etc. Deze vakken bestaan uit stof die bestaat uit informatie en veel feiten. De vakken met de lappen tekst. Bij deze vakken is het de kunst om informatie te ordenen en structuur aan te brengen. Dat kan je doen door te werken met schema’s.
Hierbij is de voorbereiding van je les heel belangrijk. In de tip van vorige week deel ik vier concrete vragen die je jezelf kan stellen om een goede les voor te bereiden.
Er zijn een heleboel verschillende schema’s waarmee je kan werken. Ik kan je niet van tevoren vertellen welk schema je moet gebruiken. Dat is echt afhankelijk van de inhoud. Maar je kan een venndiagram inzetten, een tijdbalk of een boomdiagram.
Wat ga je op het bord zetten?
Neem deze vraag mee tijdens je voorbereiding. Dit zorgt ervoor dat jij zelf de lesstof ook goed op kan nemen en een gestructureerde les kan geven.
Ga jij de uitdaging aan? Ik ben benieuwd! Stuur me een foto van je bordwerk naar laura@tleerlab.nl of tag me op Instagram!