Leren is een vaardigheid die we leerlingen moeten aanleren
Tussen ons vijfde en 22e levensjaar krijg je zo’n 30.000 uur onderwijs. We leren onze leerlingen van alles, maar hoeveel uur is er tijdens die 30.000 uur besteed aan hoe je moet leren?
Veel leerlingen zullen zeggen: nul uur of misschien een vijf tot zes uren. Dat is best een beetje weinig. Toch?
Leren is iets wat we onze leerlingen moeten leren. Waarom? Dat leg ik je uit in deze Tip.
Leren is een vaardigheid die we moeten aanleren
Paar weken geleden kreeg ik een berichtje op Instagram van een nieuwe. Ik was wat met haar heen en weer aan het chatten. Ze vertelde me dat ze in het examenjaar zat en dat ze me via mijn podcast had gevonden. Ze had stress, want ze had geen idee hoe ze moest leren. Hoe ze het moest aanpakken. Deze meid had nooit geleerd hoe ze moest leren.
Steeds vaker zijn er leerlingen en studenten die ons gaan volgen, omdat ze geen idee hebben hoe ze moeten leren. Ze komen overal vandaan, VO, MBO, HBO. Fijn dat ze ons vinden en ik hoop dat ik ze wat op weg kan helpen, maar heel eerlijk?
Dit moet anders! Wij moeten in ons onderwijs onze leerlingen en studenten leren hoe ze moeten leren.
Psycholoog Gina Camp zegt dat we wel een soort ingebouwd vermogen hebben om te leren, maar aan de andere kant zegt hij ook dat we leerlingen in het diepe gooien zonder zwemles. Heel veel succes, zoek het maar uit.
Afgelopen jaren in de praktijk bij ‘t Leerlab en op scholen, zie ik dat de meeste leerlingen verkeerd leren. Laatst kreeg ik zelfs een mailtje van een ouder die op onze nieuwsbrief is geabonneerd. Haar dochter kreeg het advies van de mentor om samenvattingen en uittreksels te maken, “Dan pas leer je goed!”
Samenvattingen maken is niet effectief!
Maar eerlijk is eerlijk: onderzoek laat zien dat samenvattingen maken helemaal niet effectief is. Leerlingen schrijven negen van de tien keer het hele hoofdstuk over en gaan het dan doorlezen. Daarnaast moet je echt een expert zijn om een goede samenvatting te maken. Dat zijn leerlingen niet.
Leren leren in het onderwijs!
Ik vind dat we leerlingen in het onderwijs moeten leren leren. We kunnen hier zo’n groot verschil maken. Nu gebeurt het niet of nauwelijks. Zijn we in het onderwijs veel bezig met brandjes blussen. Leerlingen 1-op-1 begeleiden omdat ze niet weten hoe ze moeten leren of omdat ze niet verspreid kunnen leren. Zo jammer dat daar nu zoveel tijd en geld in gaat zitten.
Wat als je het anders doet? Als je leerlingen hun schoolcarrière helpt en begeleidt bij het leren leren en plannen?
Leren leren wordt een stuk gemakkelijker en leuker als je weet hoe je dat doet. Leerlingen zullen meer zelfvertrouwen hebben, succeservaringen opdoen, meer motivatie hebben en met meer plezier leren.
Het is een kwestie van (voor)doen!
Het is niet zo dat je even aan je leerlingen vertelt hoe ze kunnen leren. Nee, je moet echt tijd vrij maken in je (mentor)lessen om samen met je leerlingen te gaan leren. Om het voor te doen. Als jij je vak uitlegt, instructie geeft, geef je voorbeelden en laat je zien hoe het zit. Zo moet dat met leren ook!
Ga samen aan de slag en laat je leerlingen zien hoe ze een Cornell Methode kunnen maken, hoe ze aantekeningen kunnen maken.
Wat als je het anders doet? Als je leerlingen hun schoolcarrière helpt en begeleidt bij het leren leren en plannen?
Leren leren wordt een stuk gemakkelijker en leuker als je weet hoe je dat doet. Leerlingen zullen meer zelfvertrouwen hebben, succeservaringen opdoen, meer motivatie hebben en met meer plezier leren.
Leer ze leren! Dit is belangrijk voor alle leerlingen!
Wil jij meer leren over hoe jij je leerlingen kan leren leren? In september start er een nieuwe Mastermind groep. Klik hier voor meer informatie!