Leren Leren belangrijk voor alle leerlingen!
Als je me al even volgt, weet je dat ik enorme voorstander ben van leren leren en plannen. Ik heb een duidelijke missie. Ik wil alle leerlingen in Nederland en België leren leren en plannen. Alle leerlingen? Ja, alle leerlingen, want leren leren is voor alle leerlingen onwijs belangrijk!
Hoe dat precies zit? Je leest het in deze nieuwste tip!
Leren Leren aanleren
Leren leren, het aanleren van leerstrategieën is superbelangrijk voor alle leerlingen. Niet alleen voor de leerlingen die het moeilijk vinden om te leren. Voor alle leerlingen is dat belangrijk om te leren hoe je moet leren voor ene toets.
Gemiddelde leerling
Allereerst is leren leren voor de gemiddelde leerling belangrijk. Deze leerling die doet het eigenlijk best goed op school. Deze leerling redt zich wel en haalt goede cijfers.
Elk jaar heeft deze leerling een overgangsrapport. Je zou eigenlijk kunnen zeggen: deze leerling heb je niet zoveel omkijken naar. Maar ik ben benieuwd: denk je dat deze leerling echt het plafond heeft bereikt van zijn/haar kunnen? Hebben we alles uitgehaald?
Deze leerling kan het prima, maar dit zijn vaak leerlingen die nog veel meer kunnen. Als we maar de juiste leerstrategieën aanleren.
De leerling die er niet goed voorstaat!
Dan de tweede groep. De groep leerlingen die het niet goed doen. Ze halen slechte cijfers en een overgang is ieder jaar spannend. Maar hebben jullie wel eens onder de loep genomen waarom deze leerlingen het niet goed doen? Misschien leren ze wel op de verkeerde manier?
Als we deze groep leerlingen leren hoe het wel werkt en welke bouwstenen je nodig hebt, dan is er een grote kans dat ze met veel meer plezier naar school gaan. Als ze verkeerd leren, slechte cijfers halen, dan worden leerlingen onzeker. De motivatie gaat naar beneden. Heel logisch, maar daardoor ontstaan er negatieve gedachten over school: “Waarom doe ik het allemaal?” of “School is niet leuk en huiswerk is zijn”.
Best logisch, deze leerling heeft een slechte ervaring met school en leren. Zonde, toch?
De meer- en hoogbegaafde leerlingen
Deze derde groep leerlingen is een groep leerlingen die nooit echt heeft hoeven leren. Ze hebben het op de basisschool of in het begin van de middelbare school lang gered op: inzicht, goed geheugen en begrip. Lange tijd hebben ze het daarmee gered. Ze hebben geen leerstrategieën hoeven te gebruiken.
Uit onderzoek blijkt dat een derde deel van deze groep na het derde jaar op de middelbare school niet meer op het VWO zit. Deze leerlingen stormen af of ze blijven zitten. Zo zonde! Als we leerlingen helpen en begeleiden bij het leren leren, gaat deze leerling ook beter presteren. Dat zorgt voor meer vertrouwen.
Leren Leren voor alle leerlingen!
Het maakt dus niet uit voor welke leerling de effectieve leerstrategieën belangrijk. Leren leren is dus belangrijk voor ALLE leerlingen.