Leren Leren en leren plannen is een gedragsverandering!
Leren leren en leren plannen heeft alles te maken met een gedragsverandering. Ik geloof niet in een paar lesjes over plannen of leren leren. Er is veel meer nodig om leerlingen in beweging te krijgen. Wat er nodig is? Dat vertel ik je in deze tip!
Effectief leren is meer dan alleen aanleren van vaardigheden
Een planning maken. Heel veel leerlingen kunnen dat prima. Maar de planning ook daadwerkelijk uitvoeren. Tja dat is een heel ander verhaal. Daar is toch echt gedragsverandering voor nodig.
Je wilt niet dat leerlingen een maandje een planning maken, maar je wil dat ze het ‘nieuwe’ gedrag altijd blijven vasthouden. Je wilt een verandering teweegbrengen op de lange termijn.
Gedragsverandering duurt minimaal 3 maanden!
Je hebt even geduld nodig, want het gedrag veranderen bij jouw leerling, kost minimaal 3 maanden. Voordeel? Je helpt de leerling niet op de korte termijn, maar voor altijd!
Leerlingen begeleiden doe je niet ‘zo even tussendoor’. Gedragsverandering is moeilijk. Geef leerlingen de tijd om stap voor stap te leren, te proberen, fouten te maken en aan de slag te gaan met verandering.
Vier lesjes over plannen
Ik kom ze vaak genoeg tegen: scholen die denken dat ze leerlingen soms in 4 of 5 lesjes leerlingen wel ‘even; leren leren of plannen. Ze weten het nu toch wel? Ze snappen toch wel hoe moet? Waarom zou ik hier nu nog aandacht aan besteden?
Je hersenen en gedragsverandering!
Je hersenen maken gedragsverandering moeilijk voor je, omdat je hersenen altijd kiezen voor de korte termijn en het oude gedrag. Dat is wat ons brein kent en fijn vindt.
Hoe kan je leerlingen helpen bij hun gedragsverandering?
Hieronder een kort stappenplan om in te zetten bij jouw leerlingen en te werken aan een gedragsverandering.
Stap 1: Inzicht in gedrag
Inzicht in gedrag is onwijs belangrijk. Want wat levert hun gedrag op? Wat kunnen ze goed? Wat gaat minder goed? Welke gewoontes zijn fijn? Welke gewoontes zijn niet helpend?
Stap 2: Onderzoek of er motivatie is om te veranderen
Ga op zoek met de leerling of er voldoende motivatie is om te veranderen. Motivatie is echt de eerste stap. Wil een leerling niet? Dan heeft het echt geen zin volle bak tips en tops te delen. Stap in een coachende rol en ga als nieuwsgierige onderzoek te werk.
Stap 3: Veranderen van overtuigingen
De laatste stap, stap 3 heeft alles te maken met overtuigingen. Als jouw leerling de overtuiging heeft: “Ik kan me niet concentreren” is er ook een grote kans dat dat niet gaat lukken. Een leerling zal altijd bewijs vinden dat dat ook echt zo is.
Als je de overtuiging van de leerling hebt veranderd, dan heb je alle stappen doorlopen.
Naast deze stappen, heb ik nog 3 tips voor je!
Tip 1: Deel!
Deel met de leerlingen dat het gaat om een gedragsverandering. Dat dat tijd kost. Dat het een kwestie is van nieuw gedrag/gewoonte aanleren.
Tip 2: Ouders
Schakel ook de ouders in. Ouders hebben vaak geen idee dat het om een gedragsverandering gaat. Deel dat. Neem ze mee en leg uit hoe het precies zit.
Tip 3: Gedragsverandering!
Leg aan leerlingen uit hoe gedragsverandering werkt. Dat maakt dat ze zich bewust worden van hun eigen gedrag. Dat zorgt er weer voor dat ze dat gemakkelijker kunnen aanpassen/veranderen.
Hopelijk heb je wat gehad aan deze tip. Heel veel succes met het veranderen van het gedrag van jouw leerling. Je kan het!