Leren leren, stap 4: je weet pas of de taart gelukt is als je hem opeet!
Wat heeft taart nou te maken met leren? Een heleboel! De vierde stap van leren is toepassen. De Engelsen zeggen: ‘the proof of the pudding is in the eating’. Dat is ook zo als je aan het leren bent. Want het heeft helemaal niet zoveel zin als je de feiten uit je boek hebt onthouden, maar je kan het niet toepassen.
Veel kinderen zeggen: ik weet zeker dat ik alles snap. Ik ben echt goed voorbereid voor de toets. En toch halen ze slechte cijfers? Hoe kan dat? Deze kinderen zijn de laatste stap vergeten. Leren gaat in stappen. Bij deze stappen is het van belang dat je alle stappen op de juiste volgorde doorloopt en ook allemaal doorloopt. Doe je dat niet, dan zal je het ook niet goed genoeg leren.
De stappen op een rijtje!
Welke stappen heb je nodig om iets te leren?
Stap 4: toepassen
Afgelopen weken beschreef ik de eerste drie stappen. Heb je die nog niet gelezen? Doe dat voordat je verder leest.
Stap 4: toepassen
Maar hoe doe je dat dan? Toepassen? Ik geef je hieronder een paar tips!
1
Maak opgave nog een keer
Maak opgave opnieuw en kijk bij je huiswerk of je antwoorden kloppen. Dat laatste is belangrijk om te doen, omdat je wel wilt weten of je het goed hebt gemaakt. Anders ben je het verkeerd aan het toepassen en leer je het verkeerd.
2
Maak oefentoetsen
In veel lesboeken zit een oefentoets. Maak gebruik van deze oefentoetsen! Dit is een mooie manier om te leren en actief bezig te zijn met de lesstof.
3
Toets jezelf
Je kan natuurlijk ook zelf een toets maken of voor een klasgenoot. Hoe je dat voor bijvoorbeeld Duits kan doen? Heel simpel, je bekijkt de te leren lesstof en maakt daarover een toets. Je stopt er woordjes in, zinnen, grammatica en een stukje tekst. Als je die toets aan het maken bent, ben je ook aan het leren! Later vandaag vertel ik jullie nog meer over het maken van een eigen toets hoe je dat kan doen.
Het maken van opgaven is de beste manier om te leren leren. Kijk niet alleen naar de opgave, maar máák ze ook echt. Ook als je een opgave ziet en denkt: ‘Oh, dat kan ik wel’. Niet overslaan, maar gewoon maken!
Je zult zien dat je zo nu en dan toch tegen onverwachte problemen aanloopt. Dat kan je beter thuis hebben dan tijdens je proefwerk, toch?