Vorige week las je in mijn blog de eerste stap om tot leren te komen: Binnenkomen. Als je iets wilt leren, is het belangrijk dat de informatie binnenkomt. Zit je bijvoorbeeld te leren met muziek op of praat je tijdens de les, dan weet je zeker dat de informatie niet binnenkomt.

De informatie uit je lesboek of ban je docent moet wel je brein bereiken. Wil je weten hoe je dat het beste kan doen? Dat lees je in de blog: “De eerste stap om te leren!”

In deze blog vertel ik je meer over de tweede stap: Begrijpen. Het is ontzettend belangrijk dat je de stof begrijpt. Als jij een Chinees lesboek voor je neus hebt liggen, begrijp je er niks van. Maar het kan ook zijn dat je in je eigen lesboek bezig bent, maar het nog steeds niet snapt.

 

Wat moet je dan doen als je er niks van snapt?

Aan het leren?
Of bezig met je huiswerk?
En je snapt er niks van?

Ga op zoek naar:

  • De betekenis
  • Het totaaloverzicht
  • De verbanden

 

DE BETEKENIS
Informatie kun je uit je hoofd leren, maar je kan het veel beter onthouden wanneer je de betekenis ook echt begrijpt.

Voorbeeld:
Er zijn op de wereld twee verschillende soorten neushoorns: de witte neushoorn en de zwarte neushoorn. Maar ze zijn allebei grijs. Hoe weet je nou welke neushoorn de witte is en welke de zwarte?

Het verhaal achter de neushoorn
Toen de Engelsen vroeger in Afrika kwamen noemden ze de neushoorns met een brede lip: wide lip. Wide lip werd door anderen verstaan/begrepen als white lip, een witte lip. Daarom heeft de neushoorn met de brede lip een witte neushoorn. De andere, met punt neus, werd het tegenovergestelde genoemd: zwarte neushoorn. Best logisch!

 

Als de betekenis begrijpt, hoef je het bijna niet meer uit je hoofd te leren, want je ziet het zo voor je. Dus kijk bij je lesstof altijd of je de betekenis kan achterhalen.

 

HET TOTAALOVERZICHT
Stel je voor: je ligt met je op de grond en met je neus 3 centimeter boven de grond en ziet verse, groene grassprietjes. Je kruipt wat verder en je merkt dat het gras wit wordt. Je snapt er niks van. Waar ben je? Doordat je zo dicht op de grond zit, weet je niet precies op welke plek je bent. Je ziet alleen de kleine details: groen gras en wit gras. Dan is het lastig om er één totaaloverzicht van te maken. Als je gaat staan, meer afstand neemt dan zie je direct dat het een voetbalveld is.

 

Met leren werkt het net zo. Als je alleen maar alle kleine details in je hoofd stampt, dan wordt het een grote chaos in je brein. Kijk eerst over je het totaaloverzicht kan ontdekken. Waar gaat het over? Ga pas later in de op de details.

 

DE VERBANDEN
Je stof die je moet leren voor je proefwerken is nooit los zand. Ga opzoek naar de verbanden. Er zijn hoofdzaken en bijzaken en tussen deze twee zijn allerlei verbanden. Om dit goed te kunnen onthouden is het belangrijk dat je de verbanden herkent.

Dus opzoek gaan naar verbanden. Wat heeft de informatie met elkaar te maken? Hoe kan je ze verbinden? Soms zijn er geen verbanden of kan je geen verbanden vinden. Wat moet je dan doen? Als je écht geen verbanden kan vinden, maak dan ezelsbruggetjes om de lesstof te onthouden.

Zo, dan ben je opzoek geweest naar de betekenis, het totaaloverzicht en de verbanden en dan kan je verder. De volgende stap is onthouden!

Vandaag heb ik je via deze blog informatie gegeven over Leren Leren, maar aankomende week: vrijdag 3 april, geef ik een gratis webinar. Nieuwsgierig geworden? Meld je hier aan!

 

Laat een reactie achter