Lesstof verspreiden = plannen!
Wil jij dat jouw leerlingen hun lesstof verspreiden? Dan moet je ze leren plannen. Plannen is een vaardigheid die we leerlingen moeten aanleren en waar we continu aandacht aan moeten besteden. Waarom is plannen belangrijk? Hoe sluit het aan bij de effectieve leerstrategieën? Dat lees je in deze nieuwste tip!
Jullie hebben ze vast ook veelvuldig in je klas: leerlingen die een dag voor de toets uren blokken. Meestal heeft dit alles te maken met uitstelgedrag. En, wat maakt het? Leerlingen halen “oké” resultaten. Dus waarom zouden ze alles verspreiden en iedere week een beetje leren?
Nou, dat maakt een heleboel uit! De Duitse Psycholoog Herman Ebbinghaus maakt dat duidelijk met zijn welbekende “Vergeetcurve” en laat zien dat verspreid leren een belangrijke voorwaarde is om effectief te leren.
Herman Ebbing in tha Haus!
De Duitse Psycholoog Herman Ebbinghaus deed onderzoek naar het geheugen en ontwikkelde de Vergeetcurve. Hij publiceerde in 1885 Über das Gedächtnis. Hij omschreef dit stuk als een proces over leren en vergeten.
Herman deed veel onderzoek naar het geheugen. In zijn onderzoek concludeerde hij dat mensen nieuw geleerde dingen in eerste instantie goed konden onthouden, maar dat je na verloop van tijd dingen weer vergeet. Daarbij ontdekte Herman ook nog eens de snelheid waarin we nieuwe informatie vergeten.
Uit zijn onderzoek kwam naar voren dat je de eerste 20 minuten relatief het meeste vergeet en dat je in de eerste 60 minuten überhaupt relatief veel vergeet. Na ongeveer een dag vlakt de hoeveelheid die je vergeet af en na ongeveer een week zal je vrijwel steeds minder vergeten. Deze gegevens zette hij in de Vergeetcurve.
De snelheid waarmee leerlingen iets vergeten is afhankelijk van verschillende zaken. Zoals: hoe moe is de leerling? Maar ook: hoe ingewikkeld is de lesstof? Onbelangrijke dingen vergeet je sneller.
Herman ontdekte ook dat als je iets herhaalt, je de stof steeds beter onthoudt. Daarmee maakte Herman Ebbinghaus het belang van gespreid leren duidelijk.
Effectief leren
Dus willen jouw leerlingen effectief leren, dan is het belangrijk dat ze gespreid leren. Verspreid leren, betekent plannen.
Spreid in de tijd.
De meeste leerlingen leren een dag voor de toets. Soms verspreiden ze wel wat op die dag zelf, maar jij weet inmiddels dat dat niet effectief is.
Het is belangrijk dat er langere tijd tussen de verschillende leermomenten zit. Leerlingen zijn de lesstof dan een beetje vergeten en moeten graven in hun geheugen. Als leerlingen graven in hun geheugen, is het brein hard aan het werk. De verbindingen tussen de neuronen wordt sterker. Op de lange termijn zullen de leerlingen de lesstof daarom beter onthouden.
Vaak hebben leerlingen geen idee dat dit zo werkt. Leg dit daarom uit aan je leerlingen. Neem ze mee in het verhaal van Herman Ebbinghaus en zijn Vergeetcurve.
Lesstof verspreiden = plannen!
Verspreid leren is dus belangrijk, maar dat betekent wel dat leerlingen moeten kunnen plannen. Plannen is een vaardigheid die ze niet zomaar kunnen. Het is niet iets wat spontaan ontwikkelt. We moeten leerlingen leren plannen.
Leren plannen, zodat ze kunnen verspreiden.
Wil je meer leren over plannen? Op dinsdag 11 februari start ik een gratis Planchallenge. 5 dagen lang krijg je gratis tips, werkbladen en werkvormen om je leerlingen te helpen bij het plannen! Schrijf je hier in.