Stress, stress en nog meer stress. Uit verschillende onderzoeken komt het naar voren: door de Coronacrisis hebben veel jongeren meer last van stress. Ook bij ’t Leerlab zien we dat terug. De leerlingen die bij ons worden aangemeld, via ouders bij onze praktijk of via scholen met wie wij samenwerken. Leerlingen komen bijna altijd binnen met stress.
Uitgeput en onrust!
De leerlingen voelen continu stroom van onrust. Aan het einde van het schooljaar is dat nog een stukje erger. Er moeten nog heel wat praktische opdrachten gemaakt worden en de toetsweek komt er ook al bijna aan.
“Hoe krijg ik dit allemaal af?”
Zo voelt Rick dat ook. Rick is een leerling die ik online begeleid. Zijn school heeft mij ingehuurd om hem te helpen op het gebied van leren leren en plannen.
In het gesprek dat ik afgelopen week met hem had, geeft hij aan dat hij continu gespannen is. Z’n hoofd is vol, er moet nog zoveel gebeuren, maar hij krijgt weinig gedaan. Rick is alles wat er nog moet gebeuren enorm aan het uitstellen.
Wat is de oorzaak van het uitstelgedrag?
Ik weet inmiddels dat uitstelgedrag geen luiheid is, maar dat ik als nieuwsgierige onderzoeker moet ontdekken wat de oorzaak is van het uitstelgedrag van Rick.
Ik ga in gesprek met Rick en al snel worden er twee dingen duidelijk:
Allereerst heeft Rick heeft totaal geen idee wat hij precies moet doen. Is niet duidelijk wat er precies van hem wordt verwacht bij de praktische opdrachten. Kortom het is onduidelijk.
Daarnaast wordt ook al snel duidelijk dat Rick totaal geen overzicht heeft. Hij onthoudt eigenlijk alles in z’n hoofd en heel af en toe maakt hij wel notities. Maar de notities kan hij lastig vinden, omdat ze altijd op een andere plek staan.
Overzicht en rust door een planning!
We gaan samen aan de slag. Scheppen orde in de chaos en maken samen een haalbare planning. Rick heeft veel begeleiding en bevestiging nodig bij het maken van de planning. Hij zit in de vierde klas, maar heeft nooit echt geleerd om te plannen.
We maken een planning die concreet en duidelijk is. Als hij de planning aan een klasgenoot zou geven, dan zou die klasgenoot precies weten wat hij/zij moet doen. Stukje bij beetje zie ik Rick wat rustiger en ontspannen worden.
Hij begint langzaam te geloven dat het goed komt. Dat hij zijn praktische opdrachten op tijd afkrijgt en ook zijn toetsweek kan voorbereiden.
Aan de ene kant maakt dat me blij, maar aan de andere kant merk ik zelf ook frustratie. Ik zie steeds meer leerlingen die vastlopen in het onderwijs. Ze hebben geen idee hoe ze moeten leren en kunnen niet plannen en zien het nut er niet van in.
Leren plannen!
Ik geloof dat we heel veel leerlingen kunnen helpen om hun stress te verminderen door op school, van leerjaar 1 tot en met leerjaar 6, in te zetten op planvaardigheden.
Als leerlingen leren hoe ze een planning moeten maken, zullen ze daar automatisch ook het nut van inzien. Voelen ze minder stress, hebben ze meer overzicht, meer rust, meer motivatie en meer vertrouwen!
Nationaal Programma Onderwijs
Met ’t Leerlab begeleiden wij scholen, docenten en leerlingen op het gebied van Leren Leren en Plannen. Ik ben onwijs blij met de subsidies die de overheid vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) beschikbaar stelt.
Binnen het Nationaal Programma Onderwijs is een menukaart samengesteld. Het is fantastisch dat deze gelden ook gebruikt kunnen worden voor metacognitieve vraagstukken en zelfregulerend leren.
Onze Planagenda en lesmethode Leren Leren en Plannen voor VO-scholen sluiten hier heel goed bij aan. Gun jij je leerling ook minder stress en meer overzicht? Wil jij je leerlingen volgend jaar écht leren plannen?
Bestel een gratis inkijkexemplaar van de Planagenda of neem vrijblijvend contact met me op, zodat we kunnen onderzoeken wat we samen voor de leerlingen kunnen doen en betekenen!
Laten we samen het onderwijs een beetje mooier en beter maken!