Metacognitieve vaardigheden zijn belangrijk om beter te leren!
De metacognitieve vaardigheden van jouw leerlingen zijn belangrijk, want zo help jij je leerlingen beter te leren. Veel docenten weten nog niet zo goed hoe ze dat precies kunnen doen. In deze tip leg ik uit wat metacognitieve vaardigheden zijn en wat jij in je les kan doen om ze te ontwikkelen!
Wat zijn metacognitieve vaardigheden?
Metacognitieve vaardigheden zijn vaardigheden om het eigen denken, handelen en leren te organiseren, te sturen en te controleren. Simpel gezegd betekent het dat leerlingen weten wat ze moeten doen, wat ze moeten bereiken en hoe ze dat kunnen bereiken.
Leerlingen denken na over hun eigen leerproces en kunnen deze ook sturen.
Maar metacognitieve vaardigheden hebben ook te maken met plannen. Wat ga ik doen? Wat is het belangrijkste? Hoe lang denk ik dat ik daarvoor nodig heb?
Als leerlingen deze vaardigheden goed beheersen, zijn ze minder afhankelijk van de docent en leren ook effectiever.
Leren leren en plannen!
De metacognitieve vaardigheden sluiten aan bij mijn missie: Alle leerlingen in Nederland en België leren leren en plannen.
Leren leren en plannen zijn metacognitieve vaardigheden die we leerlingen moeten aanleren. Deze vaardigheden ontwikkelen niet zomaar. Vergelijk het met fietsen of lezen. Dit zijn vaardigheden die we aanleren.
- Waarom doen we dat dan niet bij leren en plannen?
- Want hoe weet je als leerling hoe je effectief kan leren? Welke strategie je het beste in kan zetten?
- Hoe weet je wat een goede planning is?
- Hoe zorg je voor een planning zodat je hem ook écht uitvoert?
Ik geloof dat we daar meer tijd en aandacht voor moeten maken!
Anouk Donker deed onderzoek naar metacognitieve vaardigheden. Uit haar onderzoek kwam onder andere naar voren dat het inzetten van metacognitieve vaardigheden altijd een effectief is.
Als metacognitieve vaardigheden bij leerlingen goed zijn ontwikkeld, weten ze precies wanneer het handig is om een specifieke strategie in te zetten. Daarom is het belangrijk om leerlingen te trainen in deze vaardigheden.
Wat kan je in je les doen aan leren leren en plannen?
Inzicht in de verschillende leerlingen!
Er zijn een heleboel verschillende dingen die je als docent in je les kan doen. Het begint met inzicht. Het is belangrijk om inzicht te hebben in de verschillende leerlingen.
Ik krijg wel eens de vraag of je kan differentiëren op het gebied van leren leren en plannen. Dat kan zeker! Dat moet zelfs. Stel je geeft wiskunde, dan hou je daar ook rekening mee. Bij leren leren en plannen is dat net zo. Hou daar rekening mee!
Waar gaat het fout?
Voordat je aan de slag gaat, wil je weten waar het fout gaat. Snapt de leerling de Cornell Methode niet? Of is de inhoud van de les niet duidelijk? Als de leerlingen de lesstof onvoldoende begrijpen, kan je wel aan de slag gaan met een Cornell Methode, maar dat heeft dan weinig zin.
Begrijpt de leerling de inhoud van de lesstof, maar vindt hij/zij het moeilijk om een Cornell Methode te maken, ga dan aan de slag met de aanpak.
Waarom!
Leg aan je leerlingen uit waarom je werkt met woordkaartjes. Waarom is het belangrijk om deze in te zetten? Wat gebeurt er als je gaat herhalen? Waarom maken jullie een braindump? Waarom is het ophalen van de voorkennis belangrijk?
Leg het uit! Neem je leerlingen mee! Wat gebeurt er als je een bepaalde leerstrategie inzet?
Modeling is belangrijk!
Wil je leerlingen helpen bij het leren? Bij het plannen? Dan is modeling heel belangrijk. Denk hardop en deel wat jij denkt. Doordat jij hardop denkt, krijgen leerlingen een inkijkje in jouw denkproces. Daar zullen ze heel veel van leren!
Wil je meer leren over hoe je je leerlingen kan helpen bij effectief leren leren en plannen? Check onze online training voor docenten! Daarin deel ik 5 geheimen om je leerlingen effectief te laten leren leren en plannen!