Mijn beslissing: Ik stop!
Mijn beslissing, ik STOP met het begeleiden van leerlingen. Ik heb dagen, weken en maanden gedaan om deze beslissing te maken.
Maar het hoge woord is er eindelijk uit: ik STOP met het begeleiden van leerlingen. In deze tip deel ik waarom ik het zo lastig vond om deze beslissing te maken en wat mij uiteindelijk de doorslag heeft gegeven.
Toen ik ‘t Leerlab startte, had ik een hele duidelijke missie: Alle leerlingen in Nederland en België leren leren en plannen. En die missie heb ik nog steeds, maar om dat te bereiken is volgens mij een verandering nodig. Afgelopen jaren heeft ‘t Leerlab een enorme groei doorgemaakt. Groeien is je ontwikkelen en betekent soms ook loslaten.
Afgelopen weken, of eigenlijk maanden, heb ik onwijs veel nagedacht en vanuit al dat denken, kom ik tot het besluit dat we bij ‘t Leerlab gaan stoppen met het begeleiden van leerlingen. Een moeilijke keuze voor mij, omdat ik enorm genoten heb van wat we voor alle leerlingen in ‘t Leerlab konden betekenen.
Leren leren en plannen zijn voor mij vaardigheden die alle leerlingen zouden moeten leren. Waar alle leerlingen recht op hebben. Naast het begeleiden van leerlingen, zijn we ons daarom de laatste tijd ook steeds meer gaan richten op het ondersteunen van scholen en docenten. Op die manier bereiken we immers veel meer leerlingen.
Zolang wij bij ‘t Leerlab leerlingen, buiten school, begeleiden, coachen en ondersteunen, zullen scholen, zal het onderwijs, minder de noodzaak voelen om dit zelf beter te doen.
Daarnaast wringt deze situatie bij mij. Ik vind het fantastisch dat wij leerlingen bij ‘t Leerlab kunnen helpen, maar veel kinderen hebben geen toegang tot deze hulp. Niet alle ouders zijn in de situatie om ‘t Leerlab in te schakelen en te betalen.
En dat, dat voelt niet meer goed. We willen daarom meer gaan inzetten op een breder bereik, via de scholen en docenten. Tijd dus voor mij om een keus te maken, tijd om afscheid te nemen van het begeleiden van individuele leerlingen.