Motivatie… ik krijg zoveel reacties van docenten en leerkrachten over motivatie (uit alle verschillende type onderwijs). Laatst kreeg ik een berichtje van Ageeth. Ageeth is leerkracht in groep 7 en mailde me het volgende:
“De leerlingen in mijn groep 7 hebben weinig intrinsieke motivatie.” Enkelen hebben interesse in geschiedenis en/of aardrijkskunde, maar vrijwel allemaal beschouwen ze taal, spelling en rekenen als noodzakelijk kwaad. Er zijn twee of drie die hun best doen en serieus willen leren. Ik ben benieuwd naar je tips om de intrinsieke motivatie van mijn leerlingen te vergroten.
Is bovenstaande mail van Ageeth herkenbaar? Lees dan vooral deze blog verder. Ik weet niet hoe aardig je me nog vindt na deze blog, maar ik weet zeker dat er tips in zitten die je verder helpen.
De motivatie van jouw leerlingen, moet je als spiegel zien.
Jij hebt namelijk een enorme invloed op de motivatie van je leerlingen. Jij kan die vergroten. Als jij wilt dat jouw leerlingen meer intrinsieke motivatie krijgen, dan moet jij veranderen. Dan moet jij het anders aanpakken.
Heb jij de neiging om het over te nemen van je leerlingen?
Wil jij het allerbeste voor je leerlingen en bedenk je elke keer weer hoe je dat voor elkaar kan krijgen?
Ben jij keihard aan het werk en krijg je niks of nauwelijks terug van je leerlingen?
Heb jij deze drie vragen met JA beantwoord? Dan is de waarheid hard, maar je bent veel en veel te hard aan het werk. Hoe harder jij werkt, hoe meer je leerlingen achterover gaan leunen. Daar gaat het mis.
Zo krijg je jouw leerlingen intrinsiek gemotiveerd!
Stop met al die oplossingen, hoe goed je het ook bedoelt. Maar dat is niet de oplossing om je leerlingen intrinsiek gemotiveerd te krijgen.
Ga terug naar de basis en ga verbinden. Maak contact. Ga echt ontmoeting met je leerlingen aan. Neem daar de tijd voor en blijf ook werken aan die relatie. Durf buiten de gebaande paden te gaan. Dat doet wonderen.
Hoe werk je aan een goede relatie met je leerlingen?
Hoe kun je dat het beste verbinden en werken aan de relatie?
Dat kan je doen door je op te stellen als nieuwsgierige onderzoeker. Dit draagt bij aan de verbinding en relatie met jouw leerlingen. Stel heel veel open vragen. Neem niet genoegen met antwoorden, maar wees nieuwsgierig en blijf doorvragen.
Dit is de eerste stap die je kan zetten en zorgt voor een groot verschil.
Wil je nog meer tips om de intrinsieke motivatie van je leerlingen te vergroten?
Meld je dan aan voor mijn Gratis Masterclass. In deze Masterclass deel ik 5 concrete stappen om de intrinsieke motivatie bij je leerlingen te vergroten.
Mila ging je al voor en mailde mij het volgende: “Ik heb de smaak helemaal te pakken. Door jouw Masterclass heb ik in mijn groep gepraat over wat je eigenlijk allemaal moet plannen. Er kwamen veel ideeën bovendrijven. Ik kon zo direct oefenen als nieuwsgierige onderzoeker.
Ik merk dat ik het echt superleuk vind om te doen en ben aangenaam verrast met de reacties van de kinderen. Eigenlijk zorgt deze aanpak ook voor ontspanning bij jou als leerkracht! De oplossing hoeft nu niet meer door mij aangedragen te worden, best fijn!”