Heb jij ook leerlingen die last hebben van concentratie problemen? Ik gok van wel! Steeds meer en vaker hoor ik dat leerlingen zich niet of slecht kunnen concentreren. Tegenwoordig is het ook best een uitdaging met al die afleiding.
Ik vind het belangrijk om leerlingen technieken aan te leren die hen kunnen helpen bij meer focus en concentratie. In deze tip deel ik alles over de Pomodoro-techniek. Nieuwsgierig naar deze techniek? Lees snel verder!
Pomodori of Pomodoro-techniek?
Is het nou Pomodori of Pomodoro-techniek? De meningen zijn er over verdeeld. De ene zegt Pomodori en de ander zegt Pomodoro. De bedenker en uitvinden van deze techniek, Francesco Cirillo, gebruikte een kookwekker om deze techniek te testen. Zijn kookwekker leek op een tomaat en vandaar deze naam.
En of het nou Pomodori of Pomodoro is, volgens mij maakt niet zoveel uit en gaat het om het principe. Ik heb altijd Pomodori-techniek gebruikt en blijf dat ook lekker doen.
Onze leerlingen werken ook met de Pomodori-techniek!
Op onze locatie in Groningen werken wij in het Studielab ook met deze techniek. Mijn ervaring is dat leerlingen aangeven een slechte concentratie te hebben en zich slecht kunnen focussen.
Deze techniek adviseer ook altijd aan vriendinnen. Veel van mijn vriendinnen werken lang achter elkaar en worden continu afgeleid. Deed ik vroeger ook en ik gok dat de kans groot is dat jij dat ook doet? Herkenbaar? Ga dan aan de slag met deze techniek en krijg je concentratie en focus weer terug!
Wat is de Pomodori-techniek?
De Pomodori-techniek is een techniek om je effectiever te laten werken en leren. Leerlingen herkennen het vast: uren aan het leren, maar toch niks onthouden. Grote kans dat dat komt door alle afleidingen die er zijn.
Francesco Cirillo zette zijn kookwekker op 25 minuten en hij beloofde zichzelf: deze 25 minuten focus ik me op één taak. Hij nam 5 minuten pauze en daarna ging hij weer 25 minuten aan het werk met één taak. Hij deed vier blokjes van 25 minuten en naam daarna een langere pauze van ongeveer 20 minuten.
Het ritme van de Pomodori-techniek
Misschien vraag je je nu wel af: Hoe ziet dit er in de praktijk uit? Eigenlijk heel simpel, maar om het even duidelijk voor je te maken, heb ik hieronder even een schema voor je gemaakt.
Hoe werkt de Pomodori-techniek?
Nu weet je hoe de Pomodori-techniek eruit ziet, maar wat heb je nodig en hoe werkt het precies?
Wat heb je nodig?
- een timer
- 3 lege A4’tjes
1. 3 A4’tjes
Geef de leerlingen 3 lege A4’tjes. Elk A4’tje krijgt een naam. Op de eerste schrijven leerlingen: Braindump, op de tweede Actielijst en op de derde Planning.
2. Braindump maken!
Op de Braindump laat je leerlingen al hun gedachten ‘dumpen’. Alles wat nog moet gebeuren. Dit kan van alles zijn. Over school, maar kan ook gaan over taken die de leerlingen in huis hebben. Laat ze alles opschrijven wat in hun hoofd zit.
3. Actielijst maken!
Vervolgens ga je samen met de leerlingen structuur aanbrengen. Dat doe je op de Actielijst. Alle gedachten die de leerlingen net hebben opgeschreven, worden gestructureerd op de Actielijst.
Welke acties/taken zijn er allemaal? Wat moet er gebeuren? Laat leerlingen ook direct nadenken over prioriteiten. Wat moet eerst? Wat is minder belangrijk?
Laat ze bij elke actie ook een inschatting maken over de tijd. Hoe lang denken ze dat ze bezig zijn met de actie? Zo kan je straks samen acties combineren die één Pomodori zijn (25 minuten).
4. Planning maken!
Als je alle gedachten hebt gestructureerd en een duidelijke actielijst hebt, kan je samen met de leerlingen een plan maken. Een concreet plan. Verwerk de acties in de planning.
5. Let’s go!
Heb je bovenstaande stappen met je leerlingen doorlopen? Super! Dan is het daarna de taak aan de leerlingen om de planning uit te voeren. Zorg ervoor dat je ook aandacht en tijd hebt voor deze stap.
Bespreek in gezamenlijk: Hoe ga je het aanpakken? Welke wekker ga je gebruiken? Etc. Het is belangrijk om ook hier aandacht voor te hebben, want de grootste uitdaging voor leerlingen is de planning uitvoeren.
Kom ook de lessen daarna terug op de Pomodori-techniek. Hoe is het gegaan? Wat ging er goed? Wat kon er beter? Laat leerlingen uitwisselen.
Ik ben benieuwd, ga jij samen aan de slag met jouw leerlingen? Of ga jezelf werken met de Pomodori-techniek? Dat kan natuurlijk ook!