Stop met lezen, start met leren!
Lezen, lezen, en nog een keer lezen. Leer jij ook zo? Dat is geen goede strategie; in deze blog leg ik je uit waarom niet.
Doorlezen
Lezen, lezen, en nog een keer lezen. Veel kinderen gebruiken deze strategie om hun toets te leren. Vaak wordt deze manier van leren gebruikt, omdat ze niet goed weten hoe ze iets moeten leren.
Doe jij dat dat ook? Doorlezen? Slecht nieuws! Als je doorleest, ben je niet aan het leren. Doorlezen is geen goede leerstrategie, dus stop er maar direct mee!
Herkenning
Als je de tekst leest en nog eens leest en je vraagt jezelf, of een van je ouders, daarna af of je goed hebt geleerd, dan denk je oprecht dat je het goed kent. Dus je zal waarschijnlijk zeggen: Ja, ik heb goed geleerd!
Maar hoe werkt het echt?
Je denkt dat je de stof kent, maar als je de volgende dag een toets hebt, weet je waarschijnlijk bijna niks meer. Dat komt omdat de lesstof in je kortetermijngeheugen zit. Je herkent de stof, je weet ongeveer waar wat staat, waar afbeeldingen staan. Maar je kent de stof niet. Je denkt eigenlijk veel te positief over jezelf.
Dus door alleen maar te lezen, leer je niet.