Stop met samenvatten
Stop met het maken van samenvattingen. Het heeft geen zin om op die manier te leren. Het kost enorm veel tijd en het werkt niet blijkt uit meerdere onderzoeken.
Hoe leer jij je leerlingen leren?
Misschien nog wel een belangrijkere vraag: leer jij je leerlingen leren? Besteed je daar aandacht aan in je lessen? Ik hoop het wel! Veel leerlingen hebben namelijk geen idee hoe ze moeten leren voor een toets en doen maar wat.
Laatst sprak ik een meisje uit vwo 6. Ze loopt enorm vast op school, omdat ze echt geen idee heeft hoe ze moet leren voor haar toetsen. Ze doet maar wat en heeft vorig jaar in de vijfde klas gemerkt dat dat niet echt werkt.
Weet jij welke leerstrategieën wel en niet werken?
Ik heb de laatste tijd steeds meer en meer contact met scholen. Elke keer weer komt naar voren dat er weinig kennis is over leren leren en plannen. Veel docenten hebben geen idee welke leerstrategieën werken en welke niet.
Nog regelmatig hoor ik dat docenten hun leerlingen stimuleren om samenvattingen te maken. Wat mij betreft niet zo’n goede zet…
Stop met het maken van samenvattingen!
Samenvattingen maken, het heeft geen zin. Het maken van samenvattingen kost heel veel tijd. Veel leerlingen blijven twijfelen of ze alles er wel in hebben. Dat doet me ook direct denken aan vroeger. Toen ik zelf op de middelbare school zat. Als ik geschiedenis moest leren, bleef ik twijfelen over wat wel of niet in de samenvatting moest komen. Uiteindelijk schreef ik het hele hoofdstuk over en was ik veel tijd kwijt.
Daarnaast komt uit onderzoek naar voren dat leerlingen te veel op individuele feiten focussen en het geheel uit het oog verliezen. Er is weinig samenhang.
Het is onwijs lastig om leerlingen te leren hoe je een goede samenvatting moet maken. Dus stop er gewoon mee en zet andere leerstrategieën in!
Stop met markeren!
Wil je dat je jouw leerlingen echt leren? Laat ze ook stoppen met markeren. Waarschijnlijk hebben je leerlingen het vast in hun tas liggen: markeerstiften. Mooie felle kleuren om de tekst te arceren wat belangrijk is.
Ook deze leerstrategie is onderzocht. De conclusie van het onderzoek? Het heeft geen enkel nut om te markeren. Je leert er weinig van en daarnaast blijven alleen individuele feiten hangen. Zo hebben je leerlingen geen enkel zicht op de onderlinge verbanden.
Als leerlingen zo druk bezig zijn geweest met markeren, lijken de bladzijdes helemaal opgelicht. Dat helpt niet bij het leren.
Hoe moeten je leerlingen wel leren?
Regelmatig leren!
Leerlingen die regelmatig leren tijd besteden aan een vak, halen hogere cijfers. Het is onwijs belangrijk om verspreid te leren. Zorg voor korte, regelmatige leersessies. Als er meer tijd tussen het leren zit, blijft de lesstof beter hangen. Daarbij is herhalen heel belangrijk. Jij als docent kan je leerlingen daarbij helpen.
Uit onderzoek komt naar voren dat als je een dag voor het tentamen stampt, de lesstof na twee weken helemaal is vergeten. Wie regelmatig leert, kan na twee jaar de toets nog lesstof reproduceren. Bizar he?
Leerstrategieën die wel werken!
Heel leuk dat ik met je deel welke leerstrategieën niet werken voor je leerlingen, maar er zijn natuurlijk ook leerstrategieën die wel werken. Als je wilt dat je leerlingen de lesstof goed begrijpen, onthouden en kunnen toepassen is het belangrijk dat leerlingen actief leren en hun leermomenten verspreiden.
Actief leren?
Het is belangrijk dat leerlingen actief nadenken oer de lesstof. Lezen heeft geen nut, dat is een passieve manier van leren en daardoor blijft de lesstof niet goed hangen. Wat zijn dan actieve manieren van leren? Hieronder twee voorbeelden!
Zelf vragen bedenken
Een actieve manier leermethode is opdrachten of oefeningen maken. Dat kan bijvoorbeeld met een oefentoets. Niet voor een cijfer, maar om beter te leren. Jij als docent kan natuurlijk vragen bedenken of een oefentoets ontwerpen, maar leerlingen kunnen ook zelf toetsvragen bedenken.
Flashcards (woordkaartjes) maken
Flashcard of ook wel woordkaartjes genoemd, is ook een actieve manier van leren die goed uit de onderzoeken naar voren komt. Je kent het vast: begrip op de ene kant van het kaartje en de uitleg van echt begrip op de andere kant.
Flashcards kan je natuurlijk ook inzetten als leerlingen woordjes moeten leren. Laat leerlingen de woordkaartjes in de les maken. Zo help je leerlingen op weg om op een actieve manier te leren.
Je zou in kleine groepjes een quiz kunnen houden. Alle kaartjes die je goed weet, leg je aan de kant en de kaartjes die je niet goed onthoudt, komen achteraan. De begrippen of woorden die je niet goed kent, herhaal je vaak. De begrippen die je kent, herhaal je af en toe.