Bij ’t Leerlab vieren we feest, want we bestaan 6 jaar! Dit jubileum biedt een mooie kans om terug te blikken op de waardevolle lessen die we in die tijd hebben geleerd. We hebben ons ontwikkeld van een kleine praktijk tot een organisatie die duizenden docenten, scholen en leerlingen ondersteunt met leerstrategieën, plannen, motivatie en zelfvertrouwen. In deze blog deel ik de belangrijkste inzichten en praktische tips die we de afgelopen zes jaar hebben opgedaan.
1. De mythe van leerstijlen ontkracht
Een veelvoorkomend concept in het onderwijs is dat leerlingen verschillende leerstijlen hebben, zoals visueel, auditief of kinesthetisch. Deze theorieën worden vaak aangehaald, maar onderzoek toont aan dat ze geen wetenschappelijke basis hebben. In plaats daarvan is het effectiever om te focussen op bewezen leerstrategieën die voor iedereen werken.
2. Wat werkt wel? De vier effectieve leerstrategieën
Als we het idee van leerstijlen loslaten, wat werkt dan wel? Uit onderzoek blijkt dat er vier leerstrategieën zijn die voor iedereen effectief zijn:
- Actief ophalen (Retrieval Practice): Laat leerlingen graven in hun geheugen. Vergeten is een belangrijk proces bij het leren.
- Switch en Hussel (Interleaved Practice): Afwisselen van onderwerpen en/of type vragen, zodat leren niet op de automatische piloot gaat.
- Spreid in de tijd (Spaced Practice): Verspreid de leerstof over een langere periode om deze beter te verankeren.
- Dubbel in je brein (Dual Coding): Combineer woord en beeld, zodat de lesstof dubbel in het brein komt!
3. Hoe motiveer je leerlingen écht?
Motivatie is een van de belangrijkste drijfveren voor succesvol leren. Volgens de zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan zijn autonomie, competentie en verbondenheid cruciaal voor motivatie. Bij ‘t Leerlab geloven we dat motivatie een van de fundamentele bouwstenen is om leerlingen écht te helpen bij het leren.
Praktische tips voor docenten:
- Bied keuzevrijheid in opdrachten of manieren van leren om autonomie te vergroten.
- Zorg voor haalbare doelen en kleine successen om competentie te versterken.
- Creëer een positieve leeromgeving waarin leerlingen zich gesteund voelen.
4. Het belang van zelfregulatie en planning
Veel leerlingen worstelen met het plannen en structureren van hun werk. Zelfregulatie is echter essentieel voor succesvol leren. Leer leerlingen om doelen te stellen, hun voortgang te monitoren en waar nodig bij te sturen. Plannen is een vaardigheid die leerlingen moeten leren. Dit kunnen ze niet spontaan. Geef instructie, help bij het opdelen van de lesstof.
Concrete stappen voor effectieve zelfregulatie:
- Leer leerlingen om SMART-doelen te stellen. Wat ga je precies doen? Hoe ga je leren?
- Gebruik de Pomodoro-techniek voor gefocust werken.
- Plan regelmatige evaluatiemomenten om reflectie te stimuleren.
5. Fouten maken mag: de kracht van een groeimindset
Een van de meest waardevolle inzichten is het belang van een groeimindset. Leerlingen die geloven dat ze hun capaciteiten kunnen ontwikkelen door inzet en leren, presteren beter.
Vier met ons mee en ontdek de beste leerstrategieën! Tijdens de feestweek kun je onze online training volgen met een korting van 75%. Mis deze kans niet!