Tips en werkvormen
Als docent sta je voor uitdagingen zoals leerlingen helpen bij toetsvoorbereiding, huiswerkplanning en het overwinnen van foutangst. Ontdek op deze pagina praktische tips en tricks die speciaal zijn ontworpen om je te ondersteunen. Leer effectieve studietechnieken, stimuleer actieve betrokkenheid en help leerlingen omgaan met perfectionisme, waardoor ze kunnen groeien.
Leren leren stap 3: alles onthouden
Leren Leren, bij veel kinderen op de middelbare school blijft dit toch een uitdaging. Wat de meeste kinderen doen? Ze lezen en ze lezen. De meeste kinderen denken dat ze
Thuiswerken met pubers
Thuiswerken met pubers Vandaag begint de vierde week. De vierde week van het thuiswerken. De meeste mensen werken thuis. De scholen zijn dicht en dan zit je ineens met z’n
Help, mijn kind weet niet hoe hij/zij moet leren!
Help, mijn kind weet niet hoe hij/zij moet leren! Iedere keer weer schrik ik me rot. Er zijn zo ontzettend veel kinderen die op de middelbare school komen en geen
Concentratie en thuiswerken, hoe doe je dat?
Concentratie en thuiswerken, hoe doe je dat? En dan zit je plotseling thuis, met het hele gezin. Maar je (school)werk gaat gewoon door. Hoe zorg je ervoor dat je niet
Leren leren, stap 2: begrijp ik dit?
Leren leren, stap 2: begrijp ik dit? Vorige week las je in mijn blog de eerste stap om tot leren te komen: binnenkomen. Als je iets wilt leren, is het belangrijk
Leren leren, stap 1: binnenkomen
Leren leren, stap 1: binnenkomen Maar hoe gaat dat leren dan? Dat leren gaat in stappen. Bij deze stappen is het van belang dat je alle stappen op de juiste
10 tips om gemakkelijk te leren
10 tips om gemakkelijk te leren In één van mijn vorige blogs schreef ik over uitstelgedrag. Daarna bedacht ik me dat het best handig is als je dan eindelijk aan de
Tips om beter te plannen
Tips om beter te plannen Maak jij planningen voor school? Waarschijnlijk niet. Ik hoor vaak van kinderen: ‘Planning? Niet nodig! Het is zoveel werk. Het zit wel in m’n hoofd!’
Je kan het nóg niet!
Je kan het nóg niet! Iets wat je nog niet kan, kan je leren! In een van mijn vorige blogs schreef ik over groeimindset. Het woordje nog heeft een grote impact. Het betekent namelijk
Van uitstel komt afstel
Van uitstel komt afstel “IK DOE HET!IK DOE HET!Echt hoor, ik doe het zo!Ik doe het zo.Echt!” Tegenwoordig is er ontzettend veel afleiding. Vroeger hadden veel minder leerlingen last van
Heb jij een groeimindset?
Heb jij een groeimindset? Wat is mindset? 🧠 Mindset staat voor de overtuiging hoe je over jezelf denkt. Vooral over je intelligentie en je talenten. Je hebt kinderen die hebben een
Vraag om hulp; je hoeft het niet alleen te doen
Vraag om hulp; je hoeft het niet alleen te doen Vandaag een blog over hulp vragen. Tijdens het werken met kinderen en tieners merk ik vaak dat ze het lastig
Overschat je jezelf?
Overschat je jezelf? Leren bestaat uit een stappenplan. De eerste stap waar je mee begint is: ‘Wat ga ik leren?’. Als je deze vraag wilt beantwoorden, moet je een inschatting
Stop met alleen maar doorlezen!
Stop met alleen maar doorlezen! Heel veel kinderen doen het: leren door te lezen en nog eens te lezen! Jij ook? Ik begrijp het. Meestal komt het omdat je geen
Breingymnastiek
Breingymnastiek Je hersenen bestaan uit twee helften: je linkerhersenhelft en de rechterhersenhelft. Deze twee helften moeten samenwerken. Het is belangrijk dat jouw twee hersenhelften goed samenwerken tijdens het leren, omdat